úterý 10. září 2013

* Knižní tipy + recepty


Hned v úvodu se musím přiznat, že jsem docela zatížená na vaření a kuchtění všeho druhu. Toho jste si jistě mohli všimnout díky receptům, které tady neustále přibývají (a stále přibývat budou :)). A protože se mi do rukou dostaly dvě báječné kuchařky, nemohu se s vámi nepodělit o své dojmy z nich. Dnes nás tedy čeká jedna od populárního Petra Havlíčka a Petry Lamschové, a to Hezky česky, hravě a zdravě!, a v druhé řadě vám představím několik Receptů z farmářského trhu od Hanky Michopulu.

 

Naučte se vařit české speciality zdravě
O knihách z této edice jsem již jednou psala a vlastně jsem krátce zmínila i knihu Hezky česky, hravě a zdravě!. Dnes tedy plynule navážu na květnový článek a vrátím se k ní.
Kuchařka je rozdělena do sedmi částí podle toho, o jaký druh pokrmu se jedná. Ochutnáte např. vejce v aspiku ze studené kuchyně, před hlavním chodem uvaříte vynikající gulášovou polévku, kterou "nečekaně" objevíte v sekci polévek, jako hlavní jídlo si můžete zvolit dobroty masové, bezmasé, ochutnat můžete také ryby. Nebude chybět ani sladká tečka na závěr, protože jsou pro vás připraveny dezerty a sladká jídla. Blíží se nějaký svátek, při němž si zasloužíte supr pochoutku na stole? Žádný strach, vybrat si můžete z deseti svátečních jídel.

Kniha je báječně zpracovaná, plno fotek, ze kterých se vám sbíhají sliny. Každá kategorie je navíc doplněna o stručné vyjádření autorů k daným druhům pokrmů. U receptů nechybí ani vychytávky a tipy, jak si na jídle ještě více pochutnat. Jen mě malinko deprimují nutriční hodnoty u každého receptu, tuto tabulku bych si klidně odpustila, nicméně pro někoho, kdo si na dané detaily potrpí, je to rozhodně fajn vychytávka.
Jaké recepty vás při čtení knihy neminou? Co třeba domácí tatarská omáčka, rajská polévka se smetanou, hovězí guláš, vepřový řízek, bramboráky, rajská omáčka, staročeský kapr, švestkové knedlíky, sváteční koláčky, vanilkové rohlíčky, velikonoční beránek? Kniha toho nabízí mnohem víc, protože celkově v ní objevíte 70 receptů. Abych vás trošku naladila, přikládám dva recepty jako ukázku.

Zdravé vepřo knedlo zelo 
600 g vepřové kýty (šunky)
4 lžíce plnotučné hořčice
sůl
pepř
1 lžička oleje na vymazání

- na salát
1 cibule
300 g kyselého zelí
kmín
bílý vinný ocet
sůl
hnědý cukr

- na knedlíky nebo noky
750 g brambor
1 vejce
18 lžic hrubé mouky
6 lžic krupice
sůl

Maso nakrájíme na větší kousky, osolíme a opepříme. Zprudka opečeme ze všec stran v pekáči s nepřilnavým povrchem, vymazaným trochou oleje. Pak maso potřebem hořčicí a lehce podlijeme vařící vodou. Dáme péct do trouby nejprve pod poklici, 10 minut před koncem pečení poklici odkryjeme a maso necháme lehce zhnědnout. Zelí trochu propláchneme čistou vodou. Dáme do mísy, přidáme najemno nakrájenou cibuli a celý kmín. Z vody, octa, soli a cukru připravíme sladkokyselý nálev, kterým zelí zalijeme. Brambory omyjeme, oloupeme a uvaříme doměkka (asi 20 minut). Necháme alespoň hodinu odležet. Lepší je, pokud jsme si je uvařili den předem. Poté brambory nastrouháme nebo umeleme, přidáme vajíčko, mouku a krupici, osolíme. Z těsta tvoříme tenký váleček a z něj krájíme menší noky. Vaříme v osolené vodě (asi 5-10 minut), dokud noky nevyplavou.
Tip: Místo zelí můžete maso s noky podávat se špenátem.


Lehká bublanina
4 vejce
5 lžic vlažné vody
150 g třtinového cukru
200 g hrubé celozrnné pšeničné mouky
1/2 prášku do pečiva
200 g ovoce (ostružiny, jahody, meruňky, rybíz, lesní ovoce)

Vejce ušleháme společně s cukrem a vodou do lehké pěny. Mouku smícháme s práškem do pečiva a pak postupně a lehce vmícháváme do cukrového sněhu. Formu vyložíme pečicím papírem a na něj nalijeme těsto. Poklademe sezonním ovocem podle chuti a pečeme v řádně vyhřáté troubě při 180 stupních asi 15-20 minut.
Tip: Množství těsta se vejde na jeden obyčejný plech, pokud zvolíte menší kulatou formu, bude vám stačit poloviční množství.
 

Jarní/letní recepty z farmářských trhů
Tato kuchařka je již druhým dílem z edice Recepty z farmářského trhu, konkrétně se zaměřuje na pokrmy připravované z jarních a letních potravin. Najdete v ní krásných 103 receptů, které jsou přehledně rozřazeny do skupinek podle toho, z jakých potravin jsou vařeny. Budete kuchtit s pomocí borůvek, bylinek, cibule, cukety, česneku, fazolek, fenyklu, chřestu, jahod, kopřiv, špenátu, květáku, ledového salátu, lilku, malin, meruněk, mrkve, okurek, ostružin, rajčat, rebarbory, rukoly, rybízu, ředkviček, řepy a třešní. Uff, napočítali jste správně, krásných 26 sekcí. A recepty, to je radost pohledět!
Malinko mě zamrzelo, že ne všechny recepty jsou doplněny fotografiemi (nevím jak vy, ale já ráda jím očima :)), ovšem ani to knize neubírá na kráse. 
O každé z potravin se něco málo dozvíte z vyprávění Hanky, které je na začátku každé "kapitolky". Recepty jsou poté doplněny o malou zmínku, zážitek, vzpomínku (moc milé a osobité).
Velké plus této kuchařky je přehlednost, velmi se mi líbí řazení receptů. Zpracování jednotlivých sekcí a stránek bych ohodnotila jedničkou dvakrát podtrženou, je to hezké pro oko. Abych nezapomněla, u receptu je vždy v rožku napsáno, o jaký druh pokrmu se jedná, pro jakou příležitost je vhodný (hlavní jídlo, salát, příloha, ...).
Navnadím vás kynutými knedlíky polévanými borůvkami a krémovou polévkou z cuket v kombinaci s kozím sýrem a bazalkou.

Kynuté knedlíky polévané borůvkami (cca 12 knedlíků)
- na knedlíky
400 g hrubé mouky + trochu na podsypání
1/2 kostky droždí
250 ml mléka
1 vejce
1 žloutek
2 lžičky cukru krystalu
1/4 lžičky soli

- na horké borůvky
1 l borůvek
2 lžíce cukru
1 lžička solamylu (nemusí být)

- na vaření
5 l vody a 1 lžička soli

- ...a na vrch
2x230 g poloměkkého tvarohu
cukr moučka
rozpuštěné máslo

1. Do větší mísy rozdrobte droždí, přidejte cukr krystal a vařečkou roztírejte o stěnu mísy tak dlouho, až se droždí rozpustí. Přidejte celé vejce a žloutek, lžíci vlažného mléka a dobře prošlehejte metličkou. Poté přidejte mouku se solí a zbytek mléka, důkladně propracujte těsto vařečkou, přikryjte utěrkou a nechte kynout 3/4 hodiny.
2. Mezitím na mírném ohni svařte borůvky s cukrem a solamylem. Nechte přejít var a vypněte. Z vykynutého těsta vykrojte lžící 12 bochánků, rukama vytvarujte knedlíky a na vále posypaném hrubou moukou nechte ještě 15 minut vykynout.
3. Knedlíky vložte do osolené vroucí vody a vařte přibližně 8 minut. Vyndejte je na mísu a každý z nich shora otevřete dvěma vydličkami směrem od sebe, aby mohla uniknout pára a knedlíky se nesrazily. Podávejte nejprve zakapané rozpuštěným máslem, poté polité borůvkami a nakonec posypané nastrouhaným tvarohem a moučkovým cukrem.


Cuketová krémová polévka s kozím sýrem a bazalkou (pro 4-5 osob)
1 kg tvrdších cuket
600 ml mléka
2 stroužky česneku
3-4 lžíce měkkého tvarohového kozího sýra
2-3 lžíce olivového oleje
hrst lístků čerstvé bazalky
sůl, pepř a olivový olej na dochucení

1. Cukety nakrájejte na 2 mm silná kolečka. Ve větším hrnci rozehřejte olivový olej a přidejte najemno nakrájený česnek. Jakmile se obalí tukem, přidejte cukety. Za občasného míchání restujte na velmi mírném ohni tak, aby cukety změkly, ale nehnědly - to trvá téměř 15 minut.
2. V mikrovlnné troubě ohřejte mléko až téměř k varu (při ohřívání na něj dohlédněte, aby nepřeteklo). Přilijte k cuketám a ponorným tyčovým mixérem polévku rozmixujte dohladka na tekutý krém.
3. Přidejte kozí sýr rozdrobený vidličkou na větší kusy a opět promixujte. Polévku pomalu přiveďte k varu, osolte, opepřete a vypněte. Podávejte v misce, zakápnutou olivovým olejem a posypanou kousky natrhanými bazalkovými listy. 

Tuto knihu můžete zakoupit ZDE za 261 Kč

Máte-li stejné zalíbení v knihách jako já, navštivte také sekci knih, případně sekci kuchařek.


Jaká kuchařka je vaše oblíbená? Kde hledáte recepty vy?

Hezký den!
Kriss

13 komentářů:

  1. Hezky česky nemám doma, ale rukama už prošla. Myslím,že některé tipy jak odlehčit naší kuchyni jsou fajn. Ale zrovna u toho vepřo knedlo moc nechápu, proč zelí není dušené. Vždyť by se to chuťově přiblížilo mnohem více;) Je to náhoda, zrovna dneska to máme totiž na oběd, zelí červené dušené, nezahušťované, vepřový steak a brambor;)

    OdpovědětVymazat
  2. Ta první knížka by se mi určitě hodila - jsem hodně na naše česky typická jídla. Asi popřemýšlím o koupi. :D :)

    OdpovědětVymazat
  3. úplně jsem na to knedlo zelo vepřo dostala chuť... už se těším na neděli až siho uvařím :))

    OdpovědětVymazat
  4. Tu první znám, několikrát jsem jí v obchodě listovala, ale nakonec jsem si vždycky vzala jinou :)))
    Ta druhá vypadá snad ještě zajímavěji, až pojedu do Prahy, mrknu se po ní :)

    OdpovědětVymazat
  5. Doma mám červený díl, recepty tam jsou hezké, ale nejradši vařím podle sebe, takže jsem ještě nic nezkoušela. Ale rozhodně to napravím.
    Tyhle recepty, které jsi nám tu vypsala, se mi moc líbí, hlavně ta česká klasika :). To by si měl přečíst každý, kdo vaří jen z bůčku...
    Já jak jsem psala, většinou vařím podle sebe nebo podle vás blogerek. Sem tam něco pochytím z časopisů nebo kuchařek, ale to je výjimečně.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je moc fajn tip na recept, já mám vždycky strašně ráda typické "nezdravé" české recepty v jiné, zdravé verzi, tohle vypadá moc dobře, jen bych si nahradila maso lepším a pěkně bych si pošmákla! Ale jinak je pravda, že podle receptů nikdy nevařím, vždy!! si to upravím podle sebe, něco přidám, něco uberu.... nikdy nejedu přesně :D

    OdpovědětVymazat
  7. na první knížku jsem nedávno narazila v knihovně a byl tam i první červený díl, takže se je určitě chystám pročíst a něco zkusit...nejradši mám, když jsou v kuchařce pěkné fotky, jinak inspiraci sbírám všude možně a nemusí se jednat o nějaké zdravé kuchařky, ráda si totiž jídlo přetvořím podle sebe;)

    OdpovědětVymazat
  8. Od havlíčka a té paní mám doma takovou červenou knihu /na názvy nejsem :D) taky recepty a je fakt super:)

    OdpovědětVymazat
  9. Very good recipes ;)

    I follow you beautiful blog. I hope you will follow me back and I will wait for you in my blog www.gabusiek.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  10. Kukuřičné vločky... 300ml tekutiny (1:1 voda a mléko) uvařit mléko, nasypat vločky, pak dochutit podle chuti (dá se na sladko, ale aj na slano :-)...)

    Já to mám hrozně ráda :-) A šíleně dlouho jsem to neměla a včera jsem viděla v kauflandu kukuřičný vločky v akci, tak jsem neodolala xD

    OdpovědětVymazat
  11. tak to ti závidím :) no hele nahromadilo se mi toho dost jako doučování, taneční, práce pro školní televizi a časopis, DSD (deutsches Sprach Diplom) takže někdy příjdu domu až po 9tý večer a to už fakt posilovat nepůjdu, budu ráda, když se stihnu mrknout na učení.. já spala tak 5-6 (někdy i méně) hodin, ale zase jsem to odpoledne nebo po snídani mohla ještě dospat, jenže teď se to nedá :( rozhodně se cítím lépe ve svém těle než před pár měsíci :)

    OdpovědětVymazat
  12. Tu knížku naučte se vařit hezky česky a zdravě jsme měli doma půjčenou z knihovny a je fakt super. Ještě mám od Havlíčka jednu a tam jsou taky perfektní recepty :)

    OdpovědětVymazat
  13. Mám podobnou té první.. a prostě já toho Havlíčka nesnáším čím dál víc :D
    Ale ta druhá je skvělá, prohlížela jsem si jí a švagrový jsem koupila podobnou :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)