úterý 5. února 2013

* Jíst či nejíst - část V.


Věděli jste, že dvě třetiny našeho mozku jsou tvořeny tukem? A zdravý mozek potřebuje zároveň zdravé tuky, aby správně fungoval. Většina lidí však neumí rozlišovat zdravé tuky od těch nezdravých, proto přijímá až nadbytek těch, které pro naše tělo nejsou přínosné. Omega 3- mastné kyseliny jsou velmi důležité pro rozvoj našeho mozku. Dnes se tedy podíváme na to, po kterém z tuků sáhnout raději. :))

✓ Mleté lněné semínko - je velmi bohaté na omega 3- polynenasycené mastné kyseliny a využívá se v různých pročišťovacích kúrách. Pokud si ho přidáte do koktejlu, snídaňové kaše, cereálií nebo salátu, dodá jídlu oříškovou chuť. Tip: Zkuste v něm obalit kuře.
× Opečené kostičky bílého chleba - přestože jsou hojně využívány jako doplněk k bílkovinám, obsahují prázdné sacharidy a nasycené tuky, které jsou obsaženy v másle, na kterém se často opékají. Tip: Vyzkoušejte raději tmavý toast opečený v toastovači, kde nemusíte použít žádný tuk. 


 
✓ Mandle - obsahují velké množství mononenasycených kyselin, které pomáhají v boji proti poklesu mentální aktivity. Zároveň v nich najdete hořčík, kyselinu listovou a vitamin E, který pomáhá potlačovat stres.
× Keksy a další pečené pochoutky - obsahují malé množství skrytých trans tuků, které vám mohou způsobit vážné zdravotní problémy jako zvýšení hladiny cholesterolu, srdeční choroby, mozkovou mrtvici, rakovinu, fyzickou závislost na podobných potravinách a další.



✓ Borůvky - najdete v nich velké množství významných látek, které mimo jiné podporují paměť. Jsou považovány za sacharidy s nízkým glykemickým indexem, stabilizují hladinu cukru v krvi a dodají sílu při cvičení.
× Popcorn - přestože je považován za poměrně zdravou svačinu, můžete na etiketě objevit částečně ztužené tuky, což znamená, že jsou ve výrobku obsaženy trans mastné kyseliny, které negativně ovlivňují funkci vašeho mozku.  



V jakých potravinách přijímáte vy zdravé tuky?

Přeju vám hezké úterý!
Kriss

18 komentářů:

  1. nejvíc tuků přijímám jednoznačně v burákovém másle! :))

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem na tom stejně jak M* :D Ale jinak takové ty chipsy a jim podobné nejím už delší dobu :)

    OdpovědětVymazat
  3. jé, tak mandle bych mohla v kilech, když si zobnu jednou, už nemohu přestat no! :D:D
    chipsy takové už nemám ani ráda! :D

    OdpovědětVymazat
  4. Ľanové semienka, to mám v jedálničku denne. A vôbec, všeobecne, semienka používam dosť často ;) Aspoň raz do dňa sa v jedálničku objaviť proste musia.. či si nimi dochutím jogurt, kašu, tuniaka, proste sú tam! :D :D Ale oriešky taktiež milujem, až na to, že nepoznám mieru, tak ich radšej nekupujem. :D :D

    OdpovědětVymazat
  5. V madlích, oříškách, rybách a teď tedy také i v tom burákovém másle!:D:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. burákové máslo sem, burákové máslo tam, musím ho už vyzkoušet!:D
      jinak taky v oříškách a v rybách :)

      Vymazat
  6. Zdravý mozek, potřebuje zdravé tuky. Hned jsem se zamyslela a už vím, proč mi mozek nefunguje tak, jak má :D :D

    OdpovědětVymazat
  7. Já nejvíc tuků přijímám v borůvkách, tedy, v létě, když nám rostou na zahradě! :)

    OdpovědětVymazat
  8. Já v mandlích a avokádu !! :) Zbožňuju :)

    OdpovědětVymazat
  9. máš moc krásný blog, jsme ráda že jsme na něj narazila :) moc hezký design a všechno tak hezky upravené a přehledné.. přidala jsme se mezi tvoje čtenářky :) ráda bych tě pozvala je mě na blog a budu moc ráda když se také přidáš mezi moje čtenářky :) onlygirlnn.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  10. Pokud se dají sehnat borůvky tak je dlabu pořád :)) a samozřejmě ty mandle a jiné oříšky a jim podobné ;)

    OdpovědětVymazat
  11. To lněný semínko budu muset ochutnat, když o něm všichni pořád píšou :)

    OdpovědětVymazat
  12. Tak zdravé tuky beru hlavně z ořechů,semínek,oliv..olivového,dynového,kokosového,pupálkového apod za studena lisovaných olejů :) a borůvky jsou moje nejoblíbenější ovoce(čerstvé)

    OdpovědětVymazat
  13. Ahojda. Moc se mi líbí tvůj blog! Ráda bych Tě pozvala na můj web, který je zaměřen především na poruchy příjmu potravy, ale pozor- ne thinspo, ba právě naopak.Najde tam recepty, které nikde jinde nenajdeš..převážně clean eating, tipy, články postřehy...a v brzké době se rozjede projekt na pomoc lidem s PPP, jen čekáme s kamarádkou, kdy ho schválí krasna.cz. Na blog určitě mrkni, každopádně si tam najdeš to "svoje". A pokud by se ti u mě opravdu moc líbilo, můžeš se přidat mezi mé Followers aneb pravidelné čtenáře (v levém sloupci mého blogu). Přeju krásný zbytek dne. Andie xoxoxox

    OdpovědětVymazat
  14. Tak já tuky hlavně z hodně moc oříšků a semínek, másla, olejů, plnotučné sýry a jogurty, avokáda a podobně :) Nechápu, jak jsem se jich předtím mohla bát, teď jsou hlavní součástí mého jídelníčku :D

    OdpovědětVymazat
  15. Burákové máslo miluji, je to výborný zdroj správných tuků. Olej a máslo už nepoužívám ani margaríny ne. Za to si vychutnám pořádné sýry, ty zkrátka vedou :D

    OdpovědětVymazat
  16. Burákové máslo, mandle a slunečnicová semínka, to je moje :D Dříve hojně i lískáče, ale chuť nedokáže víc zkazit nic, než když si jich nacpu plnou pusu a pak je tam jeden zkaženej :/ :D

    OdpovědětVymazat
  17. souhlasím s holkami a burákovým máslem! :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)