pátek 8. února 2013

* Snídaňový speciál


Tento článek jsem se rozhodla napsat hlavně z toho důvodu, že jste se mě často ptali, co jím, jaká je skladba mého jídelníčku. Rozhodla jsem se, že začneme pěkně po pořádku. První jídlo v novém dni je snídaně. O snídaních už toho bylo napsáno hodně. Proč? Protože stále existuje spousta lidí, kteří neví, jak správně snídat. Najdou se i takoví, a že jich není málo, kteří nesnídají vůbec. Proč to škodí našemu tělu, a v čem naopak snídaně našemu tělu přilepší? Jaké by mělo být složení naší snídaně? Co bychom tedy vlastně měli snídat? To vše a spousta dalšího v dnešním snídaňovém speciálu. :))

Proč bychom měli snídat?
Nemusím zdůrazňovat, že snídaně je zkrátka základem dne. Je to něco, jako kdybyste zapnuli na vypínači "on". Zkrátka snídaně po ránu nastartuje váš organismus na nový den. Mohli bychom se s klidem držet hesla "Snídaně je základním pilířem vašeho úspěchu!", který jsem převzala z internetových stránek o kulturistice a posilování. A vězte, že pokud patříte mezi fyzicky aktivní jedince (jakože já vím, že ano :)), tak je pro vás snídaně neméně důležitá. Tak tedy krátce v bodech:
  • Snídaně zajišťuje přísun energie. Jak jsem řekla, tělo potřebuje po ránu něco, co ho probudí, co ho povzbudí a nakopne. Snídaně je v tomto případě na místě.
  • Snídaně zlepšují náladu a zklidňují. Musím říct,  že když si pochutnám na svém oblíbeném sníďanovém menu, nic mě po ránu nedokáže potěšit tolik jako pocit, že jsem svému tělu po ránu dopřála takovou dobrotu.
  • Díky snídaním máte pod kontrolou svou hmotnost. Pokud jste se dali na hubnutí, je nesmírně důležité, abyste dodržovali veškeré zásady správného stravování, tudíž musíte snídat! Pokud byste snídani omezovali v domnění, že díky tomu zhubnete nějaké to deko, omyl. Způsobíte si tím akorát trable, protože celé dopoledne budete nevrlí a nebudete se moci dočkat oběda. Další nepříjmeností také mohou být nálety na nezdravé potraviny v průběhu dopoledne, kterými se budete snažit dohnat snídaňový deficit.
  • Snídaně podporují činnost našeho mozku. Pokud se ráno dobře nasnídáte, váš mozek bude připraven na náročnou psychickou aktivitu, ať už v práci nebo ve škole. Bude se vám mnohem lépe přemýšlet a pracovat s plným žaludkem. Znáte ten pocit, když máte psát obtížnou písemku, ale nemůžete se soustředit, protože vám kručí v břichu? Já si právě vzpomněla na svou praktickou maturitu. Jedním slovem katastrofa. Nic takového už nechci zažít. Nemyslím maturitu, ale kručení žaludku. :))
  • Dalším pozitivem snídaní je, že nás chrání před cukrovkou, ischemickou chorobou srdeční a žlučovými kameny.
 
Jaká by měla snídaně být?
Snídaně by měla být dostatečně energeticky hodnotná, aby dokázala doplnit energii spotřebovanou za uplynulých 24 hodin. Stejně tak by měla doplnit živiny spotřebované za uplynulou noc. Neměli bychom zapomínat také na doplnění vody. Důležitým faktem je také to, že pokud snídat nebudeme, tělo si pochopitelně začne brát zásoby ze svalů, což je samozřejmě špatně.
Žádný recept na ideální snídani neexistuje, ale můžete se držet následující stručné rady ohledně snídání. Po probuzení byste měli vypít 200-600 ml tekutin, poté si dopřát 15-30 minut pauzu, a poté se teprve vrhnout na samotné jídlo.

Jaká snídaně je (ne)vhodná?
Krajně nevhodné jsou pochopitelně kalorické snídaně, které obsahují velké množství tuků. Ty potřebují hodně kyslíku, odkrví naše svaly i mozek, velmi dlouho se tráví a oberou nás o naši energii. Proto je vhodné nastartovat ráno s lehkou snídaní, která bude pestrá a vyvážená. Mimo to bychom měli přijmout dostatek vlákniny, vitamínů a minerálů, které nás ochrání před cukrovkou, aterosklerózou a dokonce i před rakovinou.

 


Co by snídaně měla obsahovat?
Vhodně zvolená snídaně by měla obsahovat sacharidy (pečivo, obiloviny) a bílkoviny (mléčné výrobky, šunka), které udrží stabilně vyšší hladinu cukru v krvi a doplní zásoby, které vyčerpalo tělo za noc. Nesmíme zapomínat také na tekutiny. Sacharidovou snídani je vhodné doplňovat o bílkoviny, protože dobře zasytí. V ideálním případě bychom měli snídani doplnit o ovoce či zeleninu, aby byl náš ranní pokrm pestrý.

Co je vhodné dát si ke snídani?
  • cereálie
  • obiloviny (ovesné vločky, kukuřičné lupínky, jáhly, pohanka, pšenice)
  • ovoce
  • celozrnné pečivo 
  • mléčné výrobky (jogurty, tvarohy, sýry, mléka - nejlépe nízkotučné)
  • ořechy, semínka
  • zelenina
  • vejce 
  • šunka
  • med
  • džemy
  • pudink
  • tekutiny (ovocný džus, ovocné čaje, bylinkové čaje, kávu) 
  • a další...
 
Já a moje snídaně
Co se týče mých snídaní, upřednostňuji ty sladké. V případě nouze (většinou pokud jsem mimo domov) však klidně pozřu i něco slaného, což už mi upřímně až tolik po chuti není. Ale když není nazbyt. :)) Ráda bych vám tedy představila mé snídaňové favority.
  • Ovesná kaše. Dříve jsem si dělala tu z pytlíku, ale po zhlédnutí energetických hodnot na obalu jsem usoudila, že bude vhodnější si ji vařit sama. Musím říct, že tentokrát jsem rozhodně nešlápla vedla. Vlastní kaše mi chutná mnohem více, není tolik sladká a mohu si ji připravit dle svých chutí. 
  • Krupicová kaše. Na té jsem vyrostla, takže je to má dětská láska. Uznávám, že od té doby, co jsem si začala vařit již výše zmíněnou ovesnou kaši, na tu krupicovou jsem krapet pozapomněla. Ale není všem dnům konec. :)) 
  • Ovoce. Mým vůbec nejoblíbenějším ovocem po ránu je banán. Zvykla jsem si také jíst kiwi, v létě nektarinky, broskve, hrozny. Ovoce miluji! ♥ 
  • Celozrnné pečivo se šunkou a sýrem. Jednoduché, nenáročné, rychlé. Touto kombinací rozhodně nemáte co pokazit. Od té doby, co se zaměřuji na zdravou stravu, jsem si navykla ke všemu přidávat hromadu zeleniny, takže ani v tomto případě tomu nebývá jinak. 
  • Tvaroh. Ačkoliv to někomu může být proti srsti, já si tvaroh nějak oblíbila. Když mi poprvé přítel doporučoval, ať ho zkusím na noc, že mě dokonale zasytí, pamatuju si, jak jsem první sousto toho kyselého tvarohu vyplivla. Toto mám jíst? Ovšem žena si dokáže poradit v každé situaci. Od té doby, co si tvaroh ochutím, ať už medem nebo trochou Granka, nemám problém s jeho požitím. :)) Ke snídani volím spíše ochucené tvarohy od Madety nebo Ovofit.
  • Vejce. Dříve jsem je jedla opravdu často. Upřímně, miluji je na všechny způsoby, ať už je to vaječina, vaječná omeleta, vejce na tvrdo, vejce na hniličku apod. Zbožňuji také kombinaci vaječiny s hřibami, vaječiny s kvasnicemi a další. Přestože někomu mohou přijít vajíčka po ránu těžce stravitelná, já s nimi problém nikdy neměla.

Nebyla bych to já, kdybych zase nevlezla někam, kde bych se nejraději totálně přejedla. Tak se pojďme napapat alespoň očima. :))













Je to zdravá strava, nikoliv dietní strava.

A teď to nejlepší na konec. Protože vím, že spousta z vás si na snídaních obzvlášť potrpí, neodpustím si ani tentokrát otázku na závěr. :)) A už teď se třepu na vaše tipy!

Co nejraději snídáte vy? Snídáte vůbec?! 
(Doufám, že ano. :))

Hezké páteční ráno vám všem!
Kriss

24 komentářů:

  1. Co nejraději snídám? :D Hehe, ořechy :D :D A tvaroh, ovesné vločky, kašičky, ovoce... :) A taky míchaná vajíčka se šunkou a vlašskými ořechy :)

    OdpovědětVymazat
  2. Krásne napísaný článok. :-)
    A čo najradšej jem? Hm. Nuž.. za poslednú dobu som si zvykla striedať sladké a slané raňajky (koniec koncov, ani veľmi nemám na výber :D :D) ale vlastne som prišla na to, že mi to zachutilo. Jeden deň vajíčka so zeleninou a šunkou.. druhý deň proteinové palacinky s jogurtom.. tretí deň tuniaková alebo tofu pomazánka s chlebom (túto časť mám obzvlášť rada a neviem sa toho dojesť) a na štvrtí deň nejaká kašička. :) A to mám prakticky stále, len s menšími obmenami.. :-) A zatiaľ si nesťažujem.

    OdpovědětVymazat
  3. Já nejradši snídám domácí zdravé celozrnné buchty plné tvarohu, oříšků, ovesných vloček atd. a k ní selský bílý jogurt :) A když není čas a chuť péct, tak snídám müsli s jogurtem a ovoce

    OdpovědětVymazat
  4. Vyborny a poucny clanok. Ja ranajkujem pravidelne kazdy den, ale ani zdaleka nie som prikladom takeho zdraveho stravovania. Moje ranajky totiz tvori sice cerealne pecivo, ale s maslom a to velmi zdrave nie je, alebo ako sa to vezme. Ale velmi mi to chuti s rannou kavickou.

    OdpovědětVymazat
  5. Já se také snažím snídat každý den, většinou bílou hollandii a nějaké müsli, do toho ještě kousek ovoce, třeba banánu. Když je čas, dělám si samozřejmě ovesnou kaši a nebo, moje milované celozrnné palačinky s ovocem a tvarohem. To je taková moje nejčastější snídaňová trojka. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Ráno jedině banán, jojo:D

    OdpovědětVymazat
  7. Já miluju míchaný vajíčka na křupavým toastu s máslem - po tom bych se ubila. :) Dřív jsem byla taky dost na sladké snídaně, ale nějak ěm to přešlo. Ze sladkých mám nejradši domácí zapíkaný musli (med, oříšky) s mlékem a nebo maminčinu výbornou bábovku. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Také jse dříve vůbec nesnídala a moje první jídlo býval oběd, už si to teda nedokáži představit! :D
    Jé, tak ty fotky snídaní vypadjí náramě ♥ Hend bych si vybrala! :))

    Já už si nedokáži představit nesnídat a nejraději mám různé palačinky a kaše :))

    OdpovědětVymazat
  9. Miluji snídaně :D. Hodně ráda teď mám ovesnou kaši se zlatým sirupem, opečené tousty s burákovým máslem a banánem nebo různé bábovky, brownies a podobně :). A samozřejmě ovoce, ořechy a nějaké koktejly.

    OdpovědětVymazat
  10. Zrovna dneska třeba opečené toasty s arašídovým máslem :D jsem závislák!!!

    OdpovědětVymazat
  11. fotky nemaj chybu :)
    to si piš,že snídám! :) miluju rozpečené pečivo se šunkou nebo ovesné kaše, lívanečky... hlavně hodně ovoce!

    OdpovědětVymazat
  12. Já snídám, protože jinak sem právěže naštvaná, hladová, kručí mi nahlas v břiše, jím svačinu o hodině:D... Zrovna dneska jsem vstala v 7:27 (škola mi začíná v 7:30) a vůbec jsem se nestihla najíst, takže mi vůbec jablko a 2x rohlíky se šunkou nestačily! Fakt mě to naštvalo...nechápu, jak někdo může nesnídat, i když má čas. Přijde mi to prostě blbost, protože vidím, jak to dohání sušenkama, tyčinkama.... Většinou snídám domácí buchty/nákypy/atd, nebo si dávám sušenky (Mila, Corny, což možná není zrovna nejzdravější, ale zasytí to). Občas sem si dávala rohlík s máslem, ale sladká snídaně je mnohem lepší:). A ráda bych si dávala nějaký kaše...ale já stíhám jíst max. 10 minut, takže to je naprosto neproveditelné...a vstávat dřív než v 6 nebudu:D..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A proto miluju víkendy, protože můžu mít mega propracované snídaně:D.

      Vymazat
  13. Snídám jogurt s müsli a většinou banánem. Zajímalo by mě, kolik kalorií by tak snídaně měla mít...

    OdpovědětVymazat
  14. Vážne ťa obdivujem za to ako píšeš články (nie len tento, všetky), vyzerá to ako na webe ktorý píšu úplný profíci :D Ale nie, vymýšľam, je to ešte lepšie... Ja som teda vážne veľký priaznivec raňajok, nieje dňa kedy by som sa ráno naozaj poriadne nenaraňajkovala :) A raňajkujem vždy sladké, najviac na svete milujem ovsennú kašu (ale bez všetkého) iba tak s bielym jogurtom. Na slané raňajky som nikdy príliš nebola, vždy by som potom mala chute na rôzne "blbosti" :) A čo sa týka porcií tak ráno sú vážne obrovské.

    OdpovědětVymazat
  15. Ooo úžasné fotky! :)
    Snídaně mám nejraději :)

    OdpovědětVymazat
  16. Já snídani miluju, je to moje nejoblíbenější jídlo dne! :D Dřív jsem nesnídala, teď bych si to nedokázala představit. Většinou si dávám třeba nějaké svoje paleo koláčky, sušenky a podobně, co upeču a k tomu cottage sýr, tu kombinaci miluju :)

    OdpovědětVymazat
  17. Jé, snídaňové články jsou doopravdy moje :) Doma se snažím všem vštípit do hlavy, že je snídaně doopravdy důležitá, ale třeba takový brácha to nedokáže pochopit a trvdí, že je mu po snídani špatně.. Ale já jsem dřív taky nedokázala ráno pozřít ani sousto a teď nemůžu večer ani usnout jak se těším na snídání :D Snídaně fakt miluju, protože si můžu dát něco sladkého a nejčastěj jím ovesné kaše, které jsou perfektní, protože mě zasytí min. na 4 hodiny a hlavně mi moc chutnají :) Poslední dobou jsem si taky zvykla mít vždycky ke snídani ještě nějakou drobnost-hlavně teda ovoce nebo i kousek čokoládky :)

    OdpovědětVymazat
  18. Bez snídaně bych nemohla před den fungovat! Snídám už od malička a nedokážu si představit žít bez snídaně nebo když zaspím aspoň s nějakým kouskem ovoce :D. Často snídám musli s mlékem, arašídové máslo s toastem a banánem, toast s lučinou, BeBe mini s jogurtem, začínám jíst i ovesnou kaši, atd. :). Jinak vybrala jsi moc krásné obrázky :)).

    OdpovědětVymazat
  19. Předevčírem ráno jsem si po dlouhé době chtěla udělat krupičkovou kaši /napůl s ovesnou/ a přitom jsem vzpomínala na tebe, jaks jí opěvovala :) Nakonec to nedopadlo jinak, mamka třídila a krupičku, kterou jsem onehda viděla vyhodila do koše :( (ale já nevím jak dlouho se ve skříni válela, takže je to možná dobře.. :D)
    nicméně, snídaně miluju, těším se na ně každé ráno a žene mě to ven z postele! :) A snídám naprosto neuvěřitelná množství, kterém musím neustále zvětšovat (žaludek si mrcha rychle zvykne, zvětší se ráno a má pak hned hlad!)

    OdpovědětVymazat
  20. Skvělý článek, teď se cítím blbě kvůli sobě, že zapomínám často snídat nebo na to není vůbec čas a pak to musím dohánět o přestávkách ve škole. :/

    OdpovědětVymazat
  21. Já snídaně miluju! Mohla bych snídatpořád!♥:D
    Nejraději mám sladké snídaně - různé kaše, müsli, ovoce, lívanečky, palačinky, arašídové máslo, Karobenu.. No jéje!:D:)

    OdpovědětVymazat
  22. Mohl bych se zeptat ? Existují někde recepty na výše uvedené obrázky ? ... jsem nadšenec do zdravého životního stylu a zajímaly by mě jakékoli tipy na dietní či zdravou stravu ... Byl bych moc rád kdyby se našel někdo kdo by mi mohl poslat na E-mail některé recepty , typy , rady apod. Nejvíce se teď snažím najít zdravé dietní koktejly nebo koktejly které urychlují metabolismus . Děkuji (můj e.mail) honzys15@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  23. Mohl bych se zeptat ? Existují někde recepty na výše uvedené obrázky ? ... jsem nadšenec do zdravého životního stylu a zajímaly by mě jakékoli tipy na dietní či zdravou stravu ... Byl bych moc rád kdyby se našel někdo kdo by mi mohl poslat na E-mail některé recepty , typy , rady apod. Nejvíce se teď snažím najít zdravé dietní koktejly nebo koktejly které urychlují metabolismus . Děkuji (můj e.mail) honzys15@gmail.com

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)