pátek 24. dubna 2015

* IIFYM & 16/8


Hezký slunečný pátek! Myslím, že je na čase podělit se o mé pocity z nového režimu, který jsem si nastolila. Rozhodla jsem se ho tak shrnout do více řádků, ukázat vám i vzorové jídelníčky a doplnit to o nějakou tu fotku, i když už všechny dávno visí na Instagramu (nicméně proč se nepodívat na tu krásu znova, žejo). :)) Začínám nabývat dojmu, že tento styl stravování je vážně to pravé ořechové pro takového mlsouna, jako jsem já. Chápejte, myslím si, že mám dost silnou vůli, ale záleží na konkrétních věcech. Sladké je má velká slabost, se kterou mi právě IIFYM dost pomáhá. Nechci tento nešvar vypudit ze svého života, chci s ním žít jako normální člověk, ovšem za okolností, kdy mi to nebude ku škodě a naučí mě to větší sebedisciplíně. A věřte nebo ne, tady ta makra mě naučila ovládat se, za což jsem veeelmi vděčná!

S IIFYM (if it fits your macros) koketuji již nějakou dobu, ale až teprve před nedávnem jsem tomu dala pevný řád. Určitě to není o tom, že do sebe cpu cokoliv mě napadne od rána do večera. Vlastně to vzhledem k IF (intermitten fasting neboli přerušovaný půst) ani nejde. :)) Pro IIFYM jsem se rozhodla z jednoho jediného důvodu, abych se nemusela stále stresovat tím, co nesmím. Věřím, že to všichni znáte velmi dobře, zakázané ovoce holt chutná nejlépe. A protože už mě přestalo bavit neustálé porušování striktního jídelníčku, neustálé vztekání se a neustálé začátky, práskla jsem do bot a začala s počítáním maker.

IIFYM by se klidně dalo nazvat jako takový režim "od každého trochu, ale s mírou". Nebo by někdo mohl oponovat tím, že je to prostě taková ta strava 80:20, resp. že většinu jídla máte zdravou a sem tam si něco dobrého, leč i nezdravého dopřejete. Ano, i tak by se to vlastně dalo říct. Pro mě IIFYM znamená obrovská úleva. Hlavně psychická úleva! Přestala jsem se stresovat, přestala jsem být znechucená z toho, že musím jíst furt to samé dokolečka, a začala se radovat z každého nového dne.

IF neboli přerušovanému půstu jsem docela propadla. Zprvu jsem se obávala, jestli dokážu 16 hodin nejíst (i když minimálně polovinu z toho jsem prospala), ale šlo a jde to hravě. Možná mi pomohl fakt, že už jsem s ním měla nějaké ty zkušenosti. Šla jsem na to naprosto nenásilně, zvolila si klasiku 16 hodin půst, 8 hodin na jídlo, a musím říct, že mi to tak prozatím vyhovuje. IF by mělo tělu pomoci s trávením, nezatěžujete ho tolik, jako když přijímáte po dobu celého dne pidi porcičky. Ale samozřejmě nikomu neberu jeho názor, pokud vám to tak vyhovuje, tak proč ne. :)) Lidé jsou různí a jejich těla také, s čímž souvisí, že přerušovaný půst určitě není pro každého. Trvalo pár dní, než jsem si navykla na to, že si v 10 hodin večer nepůjdu do kuchyně pro tvaroh, nebo že nebudu u televize žmoulat arašídové máslo. :))




Počet jídel se "lehce" zúžil, resp. jsem ho osekala na 3 hlavní jídla denně a... to je vše! :)) Občas si to ládování se moc užívám, jindy je mi to proti srsti, ale i tak se cpu jak praštěná. První jídlo je potréninkové a s vysokým obsahem sacharidů, druhé jídlo také s velkým podílem sacharidů, nakonec mám radši něco lehčího, ale zato s vyšším obsahem tuků. Pro příklad dva z mých jídelníčku:

1. jídlo - 80 g oves. vloček, 200 ml polotuč. mléka, 70 g lesního ovoce, 10 g medových kroužků, 1 ks Oreo sušenka, 30 g proteinu
2. jídlo - 200 g kuřecích prsou, 90 g těstovin, 20 g ol. oleje, 150 g žampionů
3. jídlo - 50 g sýr Parenica, 250 g odtuč. tvaroh, 10 g medu, 30 g araš. másla

1. jídlo - 80 g oves. vloček, 1 vejce, 25 g proteinu, 3 kostičky Milky, 1 jablko
2. jídlo - 200 g kuřecích prsou, 10 g ol. oleje, 80 g rýže, 150 g ředkviček, 140 g rajčat
3. jídlo - 125 g Mozzarella light, 80 g kuř. šunky, 100 g ředkviček, 100 g rajčat, 140 g jogurt Milko čoko, 20 g araš. máslo

Poměr živin je cca 170-180 sacharidů, 65-70 g tuku a 150-160 g bílkovin. Celkový příjem se tak pohybuje okolo 1900 kcal. A ne, nemám hlad! :)) Postupem času ho možná ještě snížím podle výsledků.
Možná to někomu nepřijde tak úplně "true" IIFYM (i když se teda rozhodně neomezuju), protože upřímně většina je tvořena spíše zdravým jídlem, ale ráno si nějakou tu prasárničku nikdo neodepřu. :))

PS: Pro zvědavce, tréninky mám vyloženě silové, a to 4-5x týdně. Kardio neprovozuji, nebaví mě. Za nějakou dobu bych se chtěla začít více věnovat HIITům, ale to je zatím ve hvězdách. :)) Více o cvičení jste si mohli přečíst v tomto článku

Je pravda, že než přijdete IIFYM a počítání, které s tím souvisí, na chuť, trošku to potrvá. Když jsem se na internetu ptala, kolik kalorií mám denně přijmout, byla mi doporučena vyšší čísla, než jsem si představovala. Hlavně mi váha neklesala, z čehož se dalo jasně vyvodit, že tělo přijímá více než vydává. Takže jsem ubírala od původních 2200 kcal na nějakých aktuálních 1900 kcal, a i toto číslo možná není tak úplně konečné. Uvidíme. :)) Je důležité umět si pohrát s jednotlivými makry, každému člověku sedne něco jiného, takže zpočátku je důležité si to ohlídat, pokud máte nějaký jasný cíl, aby vše fungovalo dle vašich představ.

A teď již takové malé shrnutí mého aktuálního režimu, resp. IIFYM v kombinaci s IF:
- nemyslím tolik na jídlo
- cvičím na lačno (vyhovuje mi to vzhledem k těžkým tréninkům více)
- zlepšila se mi psychika
- příjem mám pod dohledem (a ne, to počítání mi prostě nevadí :))
- velké porce
- nápaditost (nemusím jíst jedno a to samé dokola)
- lepší trávení
- síla neklesá, naopak stoupá




Jaké stravování vyhovuje nejvíce vám?

10 komentářů:

  1. IIFYM "dodržuji" taky, zcela mi vyhovuje :) Prostě nedat si čokoládu do kaše nebo máslíčko na večer, nebylo by to ono ;)
    Ale to IF bych asi nedala... nicméně chápu, že jestli to tobě vyhovuje, že to tak prostě děláš :) A jestli cítíš výsledky, je to jedině dobře! :)

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. 160 g bielkovín? ja by som nechala aj pri IIFYM bielkoviny do 2g/kg :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Většinou se vejdu do 150, což je na mou váhu do těch 2g/kg. ;-)

      Vymazat
  3. Taky jedu IIFYM a nemůžu si to vynachválit! Konečně řešení pro nás stálé "užírače" :D

    OdpovědětVymazat
  4. Nad IIFYM jsem už párkrát uvažovala, ale zkusila jsem si chvíli počítat makra (respektive 2 dny) a hrozně mě to nebavilo :D Asi to nakonec nebude nic pro mě a budu se držet svého IIFYN - if it fits your need:D Každopádně je super, že sis našla něco, co Ti takto vyhovuje :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jé, těch 150 g bílkovin tě závidím! Já jsem malinká, takže mám i nízkou váhu, a tak těch bílkovin tolik nemůžu :/ ale denně nepočítám, takže vlastně nevím, kolik jich ve skutečnosti přijmu:D
    Jinak je super, že sis našla způsob stravování, který ti vyhovuje :)

    OdpovědětVymazat
  6. Taky v tom jedu, musím říct, že logistické výhody tohoto způsobu stravování mi maximálně vyhovují, už nemusím tahat miliony krabiček, v práci nemusím řešit pauzy na jídlo (jím prostě jenom jedno jídlo během pracovní doby)... ranní snídaně (do hodiny od probuzení) ve mně vyvolávaly celodenní vlčí hlad, teď jím první jídlo v 10 (vydržím o kafi :)) a pak si jenom pěkně našťouchnu bříško a vydržím až domů :) ... a počítání - no tak, žijeme v moderním světě, apka v mobilu na kalorické tabulky a zadávání zabere maximálně pár minutek :)

    OdpovědětVymazat
  7. Všechno to vypadá úžasně..Proč mi to děláš, mám z toho strašný hlad :(
    Jinak moc pěkný článek :) o IIFYM jsem už slyšela a uvažovala, ale asi to nechám až budu starší...
    Obecně moc pěkný blog, přidávám do svých oblíbených :)!

    cesta-ke-zdravi.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Já už delší dobu jedu na IF, ale 14/10 :) Teď přemýšlím také nad IIFYM, jen mi to kazí to, že momentálně nemůžu posilovat nohy, tak nevím. :(

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)