úterý 25. března 2014

* Nebojte se gastroskopie


Hezké úterní ráno. Protože mám zcela čerstvé zážitky ze včerejšího vyšetření žaludku, přesněji z gastroskopie, rozhodla jsem se vám se svými dojmy svěřit. Právě toto vyšetření bývá jedním z nejobávanějších, lidé se ho bojí, odmítají na něj jít, stresují se kvůli němu, protože mnoho těch, kteří na něm byli, říkají, jak strašné to je. Omyl, přátelé. Není to nic, co by nikdo z vás nedokázal přežít, a jen na upřesnění, nejedná se o žádné vyšetření, které by se táhlo kdo ví jak dlouho. Samotný "akt" trvá sotva dvě minutky a už jste z vyšetřovny venku. Takže co to vlastně ona gastroskopie je a jak probíhá?

Na gastroskopii jsem byla poslána na doporučení mého obvodního lékaře, protože mě v posledních dnech trošku potrápil žaludek. Mohu jásat a skákat do stropu, protože na vyšetření nic nenašli, což znamená, že se o své trávicí ústrojí dobře starám, a pan žaludek zřejmě neměl jen své dny. I to se stává. Mnohdy tomu nahrává také nedostatek spánku (i když s tím jsem teď pohla a spím dokonce krásných 7 hodin, což je pro člověka, který dříve naspal sotva 5-6 hodin nadlidský výkon), dále pak špatná životospráva (se kterou však nemám nic společného), kouření, nadměrný stres (díky, univerzito!) a další nepříznivé vlivy.

Co je to gastroskopie?
Abych jen nemluvila o sobě, tak se tedy dostanu k samotnému jádru věci, tedy k vysvětlení onoho záhadného pojmu. Samotné slovo gastroskopie je složeno ze dvou pojmů - gaster, což je žaludek, a skopie, což je pozorování. Gastroskopie je tedy druh vyšetření, při kterém vám přes ústa zavedou do žaludku tzv. fibroskop/gastroskop/videoendoskop, což je hadička přibližně o průměru vašeho palce. V rámci tohoto vyšetření tak lékař má možnost prohlédnout vám kromě žaludku také jícen a dvanáctník.

Příprava na vyšetření
Žádných speciálních příprav není třeba. Vašim jediným úkolem bude, abyste min. 6 hodin před vyšetřením nejedli, tedy abyste šli na gastroskopii nalačno. Někdo doporučuje také nepít, aby vás to při vyšetření neobtěžovalo. Nemělo by se ani kouřit a požívat alkoholické nápoje.




Jak gastroskopie probíhá?
Ještě před vyšetřením vám dá sestra podepsat papír, kde musíte souhlasit s vyšetřením. V ordinaci vás sestra vyzve, abyste se položili na levý bok. Některým pacientům se dávají přípravky na lokální znecitlivění ústní dutiny, slabším povahám se může dát také nitrožilní injekce se sedativy (v takovém případě pak nemůžete určitou dobu po výkonu např. řídit, může totiž dojet ke zhoršení soustředěnosti či únavě). Následně je vám do úst vložen kroužek, který vám pomáhá mít při vyšetření otevřená ústa. Lékař vám poté zavede ústy do trávicí trubice již zmiňovanou hadičku. Je důležité spolupracovat, při zavádění můžete být vyzváni, abyste polkli, což usnadní zavedení hadičky do žaludku. Zároveň je důležité pravidelně a zhluboka dýchat, čímž předejdete případným nevolnostem a nadavování se. Vyšetření probíhá opravdu chviličku, hadičku máte v žaludku sotva dvě minutky a už je po všem. :))

Má zkušenost
Před tímto vyšetřením jsem byla nesmírně vystresovaná (a když říkám nesmírně, tak opravdu nesmírně, hrůzostrašný sen je mi toho důkazem :D), protože jsem se stejně jako většina lidí domnívala, jak strašné a k nesnesení to bude. Ale opak byl pravdou. Je důležité říct, že gastroskopie skutečně nebolí, pouze je nepříjemná. Jen si představte, jaké to je, když si strčíte prsty do krku, a to se dostanete jen do skutečně malé vzdálenosti oproti hadičce, která vám putuje až do žaludku. Je tedy pochopitelné, a není to  žádná ostuda, že se při zavádění můžete nadavovat a budete mít pocit na zvracení. Jak jsem však zmiňovala výše, spolupráce je při tomto vyšetření velmi důležitá! Musíte prodýchávat, což vám pomůže přežít onen nepříjemný pocit toho, že vám něco putuje v žaludku. To byla asi jediná věc, která mi byla proti srsti, totiž to, když jsem cítila, jak mi hadička cestuje břichem. 
Závěrem tedy jediná věc, určitě se toho nebojte, i když je to jedno z nejobávanějších vyšetření, není to nic, co by se nedalo zvládnout, není to nic bolestivého. To se mi to teď kecá, co? :)) Samozřejmě je důležitý také personál, který vám při gastroskopii asistuje, já měla štěstí na milé sestřičky, které mě při vyšetření podporovaly, upozorňovaly mě na dýchání, chválily, jak jsem šikovná, a informovaly o tom, že už za chvilku bude po všem. Za sebe tedy určitě doporučuji pro čtenáře ze Zlínska, kteří by někdy museli na gastroskopii, zajít do zlínské nemocnice, kde se mnou jednali velmi citlivě a příjemně. :))




Byli jste na tomto vyšetření?

16 komentářů:

  1. Je dobré, že Ti nič nenašli. Takto si už môžeš vydýchnuť :). Čo sa týka vyšetrenia, tak ja som osobne neabsolvovala. Takže žiadne skúsenosti nemám.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to závidím "příjemnou" zkušenost :-D Já byla dvakrát a potřetí už ani za zlaté prase. Poprvé někdy na začátku puberty v nemocnici, probíhalo to tak, že nás na brzo ráno přijela skupinka lidí, všem nám nacpali do břicha hadičky, pak jsem strašně dlouho čekali, než přijde doktor a pak jsme postupně chodili na řadu. Díky bohu jsem mohla jít jako první. Vyšetření bylo samo o sobě krátké, ale to čekání bylo fakt strašné. Člověk u toho slzí a slintá, nemůže si sednou kvůli hadičce...děs. Po druhé jsem byla cca ve dvaceti letech. Byla jsem na soukromé klinice, přístup byl daleko lepší, sestra parádní, doktor skvělý, ale stejně...blé :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Takováto vyšetření mnohdy pomohou odhalit doopravdy vážné zdravotní problémy, takže jsem určitě jejich zastáncem. Jsem ráda, že Ti všechno dobře dopadlo! Jistota je jistota!

    OdpovědětVymazat
  4. Hlavně že je vše ok. Já jsem prodělala jiná vyšetření a poslední dobou jsem tam pečená vařená :-( určitě je dobře že jsi to tak hezky napsala a dala odvahu těm kteří se vyšetření bojí ;-) Love run eat repeat

    OdpovědětVymazat
  5. Nejdůležitější je, že jsi ok! :) Já jsem na něm byla někdy ve 12 letech a rozhodně si pamatuji mnohem horší vyšetření než toto. hezky jsi o tom napsala, určitě to těm, které to teprve čeká pomůže překonat strach. někteří vyšetření ze strachu odkládají a pokud mají nějaký problém, může se jim horšit apod. Takže palec nahoru za článek! :))*

    OdpovědětVymazat
  6. Teda, i když jsi to sepsala moc hezky, určitě jsi pár lidí uklidnila, mě by tam stejně nikdo nedostal :D
    Ale je prima, že nenašli žádný problém, snad ti bude co nejdřív zase dobře ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý článek, který by mohl leckoho uklidnit. Zatím jsem také slyšela jen to nejhorší, co se gastroskopie týče... i když to není tak hrozné, jak jsem si představovala, stále to není nic, co bych chtěla absolvovat, pokud nebudu muset :D Představa hadičky v krku mě dost děsí. Ale doporučuje se to preventivně, aby se například narazilo na případné nádory včas, takže je asi dobré, aby to člověk podstoupil.

    OdpovědětVymazat
  8. Jsem moc ráda, že ti vyšetření dopadlo dobře! :)
    Článek je to moc pěkný a uklidňující, ale stále doufám, že na takové vyšetření nikdy nebudu muset. :D Nesnáším pocit dávení. :(

    OdpovědětVymazat
  9. Zrovna tento článek mi bodne! Zítra mě to čeká, tak jsi mě uklidnila :)

    OdpovědětVymazat
  10. uklidnující článek pro budoucí potřebu, kterou doufám nebudu potřebovat. Je dobře, že si v pořádku.

    OdpovědětVymazat
  11. Nebyla, a dofám že nebudu, já se doktorů bojím prostě celkově :D

    OdpovědětVymazat
  12. Super, že jsi ok. Takových článků by bylo potřeba více. Dá spoustu práce pacienty přesvědčit, že to není taková hrůza (sama jsem si spoustou vyšetření prošla, takže jim i můžu říct, že nekecám ). Díky podobným vyšetřením se dá zabránit daleko horším problémům. Nejvíc a nejrychleji se mezi lidmi vždy šíři nepříjemné zkušenosti, které se postupným tlumočením stávají naprosto horové. Jsem ráda za každou pozitivní reakci, kterou lidé prožijí a šíří dál a ostatní tomu naslouchají. :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Jsem ráda, že se nic nenašlo a jsi zdravá Kriss :-) Já bych byla na místě mrtvá, kdyby mě na gastro měli poslat. Stačí mi, že se o všech těchto endoskopických metodách učíme ve škole, takže tak :-D Hlavní je, že jsi to zvládla. Jsi šikulka ! :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Viděla jsem docela dost těchto vyšetření a je to hrozně individuální jak to lidi zvládají, všeobecně mi přijde, že na tom chlapi byli lépe (všichni kdo potřebovali uspat byly žensky xD) a pak nám taky bylo řečeno, že mladí mají bouřlivější dávivý reflex, takže to snášejí hůř :)

    OdpovědětVymazat
  15. Mne to čeká příští týden, tak uvidím, co mi najdou a jaké budu mít pocity. jestli to je něco jako drcení žlučových kamenů, tak br.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)