pátek 28. března 2014

* Základní chyby při hubnutí



Jeden článek (a věřím, že jich na blogu bude i více) s chybami, kterých se často lidé při hubnutí dopouští, už jsem napsala před měsícem, přečíst si ho můžete tady. A protože chyb je mnoho, řekneme si dnes o dalších, řekla bych že v podstatě o těch základních, kterých se většina lidí na začátku diety dopouští. Ruku na srdce, také jsem se stala obětí jídla a v začátcích chybuje snad každý. Dokonalost neexistuje a chybama se člověk učí. :))

1) Kupujeme produkty s nálepkami "bez cukru", "0 % tuku", "fit" a další
Nevím jak vy, ale já se při odchodu z obchodu cítila velmi spokojeně, když si všechny ty jogurtíky bez cukru a tuku hověly v mé tašce. Jím přeci zdravé věci a co je bez tuku, to mi nemůže uškodit. A já věřím, že hodně z vás dokázalo těmto marketingovým tahům naletět také. Dnes už jsme chytřejší, že jo, nicméně pro věčné začátečníky opakuji - tyto produkty rozhodně ne! To, že jsou na nich napsána tato kouzelná slova, která matou nás zákazníky, ještě neznamená, že jsou zdravé. A taky, že nejsou! Je moc hezké, že si koupíte výtečný borůvkový jogurt bez cukru, ale místo něho vám osladili výrobci život umělými sladidly, která tedy nejsou ničím, co bych chtěla jíst. 
A výrobky bez tuku? Co tam tedy místo toho tuku museli dát, aby nám to pořád chutnalo? Radši ani nedomýšlet. Čili řekněme si to jednodušeji, všechny tyto výrobky jsou cokoliv jiného, jen ne zdravé.
Tip pro vás: pokud toužíte po výborném ovocném jogurtu, kupte si kvalitní bílý jogurt (např. řecký), do kterého si můžete přidat čerstvé ovoce dle vlastního výběru. A nepotřebujete ani cukr, ani žádná umělá sladidla, ani žádné jiné "vylepšováky".

2) Málo jíme
Spousta lidí se mylně domnívá, že pokud radikálně osekají svůj denní příjem, shodí velké množství tuku. Ovšem to je hloupost. Hloupost v případě, že si nechcete zhuntovat tělo. Tím, že si sáhnete do kalorických rezerv, tedy že nebudete dodržovat ani svůj bazální metabolismus (doporučené množství kalorií pro normální fungování vašeho těla), docílíte leda tak toho, že váš metabolismus bude pomalejší a pomalejší, což je v případě hubnutí zcela kontraproduktivní

3) Pobláznění nejnovějšími dietami
Už jste slyšeli, že hvězdy Hollywoodu vyzkoušely novou dietu, která vás zaručeně zbaví tuku? Ať chceme nebo ne, média a naše okolí nás silně ovlivňují, aniž bychom o to stáli. Vyzkoušela vaše kamarádkou mléčnou dietu a věřele vám ji doporučuje? Proč ne, jdete do toho také. Sousedka zase doporučuje dietu podle krevních skupin, která prý na 100 % funguje. Tak ji vyzkoušíte také. A tak je to stále dokola. Namísto toho, abyste se řídili selským rozumem a drželi se zásad zdravého stravování, zkoušíte všechny módní vlny nejrůznějších diet, protože věříte, že právě ta nejnovější vám pomůže s vašimi kily navíc. Ovšem zamysleli jste se někdy nad tím, co tento kolotoč dělá s vašim tělem? Vaše tělo pláče a vy budete plakat také. Mnohdy se totiž jedná o diety nezdravé, extrémní a krátkodobé, které vás třeba i zbaví nějakého toho kila, ale o pár dnů později se můžete dočkat "milého" dárečku v podobě jojo efektu. Proto se snažte držet takového stravovacího plánu, kterého se budete schopni držet dlouhodobě. Vnímejte to jako nový životní styl, nikoliv jako časově omezenou záležitost.




4) "O víkendu si dám pohov."
Je bezva, že přes týden je váš jídelníček excelentní, tak proč si bortit skvělé stravovací návyky nějakými víkendovými úlety? O tzv. cheat meal už bylo sepsáno mnoho článků, a já osobně se domnívám, že dopřát si něco dobrého, byť třeba i ne moc zdravého, rozhodně neuškodí, nicméně není dobré to s dopřáváním si přehánět. Jednou za čas, proč ne. Určitě to funguje jako bezvadná mentální i fyzická pomoc, tělo je šokováno a vám se psychicky uleví, když budete mít pocit, že si můžete dát také něco "mimo plán". Ale říkám to pořád - všeho s rozumem a mírou, nic se nemá přehánět. A proto víkend plný obžerství jistě nebude to pravé ořechové, čemu byste se měli pravidelně každý týden věnovat. Nenechte se ovlivnit jedním hřešícím jídlem natolik, aby z toho nakonec byl hřešící víkend.
PS: pro ty zvědavé - ne, já si žádné cheat meal nedopřávám, protože jsem mlsná huba, která by se nechala ovlivnit a byl by z toho minimálně cheat týden. :))

5) Neposloucháme své tělo
Ať chceme či ne, v našem těle jsou hormony, které nás informují o tom, jestli máme hlad, nebo kdy máme přestat jíst. Pokud tyto signály přestaneme poslouchat a začneme se jídlem přecpávat jen kvůli tomu, že na něj máme chuť, ale ve skutečnosti nemáme opravdový hlad, problém je na světě.
Proto se snažte odpoutat od všech těch doporučení, jak by se mělo jíst po x hodinách, protože proč do sebe cpát jídlo, když tělo si o něj nežádá? Vím, že toto téma je dosti sporné, někdo bude tvrdit, že se musí jíst pravidelně, že se musí dodržovat časové intervaly, a i když s tím částečně souhlasím, tak bych se přikláněla spíše ke druhé variantě, totiž naslouchat svému tělu. Ono moc dobře ví, kdy potřebuje doplnit energii, a věřte, že se samo o jídlo přihlásí. Jde jen o tu procítěnost, o soulad s vlastním tělem a umění porozumět jemu i jeho signálům.

6) Zapomínáme žít
Sama se musím přiznat, že s tímto bodem docela bojuji. Samozřejmě, že pokud jsme ve fázi, kdy nám jde skutečně o nějaký cíl, kdy tedy toužíme po shození přebytečných kil, kdy do toho chceme dát maximum, je nutné držet se nějakých pravidel. Ovšem nikdy bychom neměli zapomínat na náš vlastní život. Nenechte se ovlivnit jídlem natolik, abyste řešili každou kalorii navíc. Je třeba si někdy vyhodit z kopýtka, zajít s kamarádkami na kafe, dát si i jindy zakázaný zákusek apod. 
Z vlastní zkušenosti vím, jak strašné pro mě bylo vědomí, že dnes nestihnu své čtvrté jídlo za den přesně ve 3 hodiny odpoledne, jak jsem měla naplánováno. Sama vím, jaké to je, když jsem omylem snědla více ovesné kaše, než jsem si "naordinovala". A právě proto, že vím, jak svazující jsou tyto pocity, jak snadno se nechá člověk pohltit jídlem, chci, abyste proti tomu bojovali všemožnými prostředky. Myslete na to, že jsme všichni jen lidi, a že jíme, abychom mohli žít, nikoliv že žijeme proto, abychom mohli jíst. Prostě si najděte dny, kdy si hodíte nožky na stůl a do krku si nacpete pořádný kus čokolády, kdy si dlouhé hodiny budete poslouchat svou oblíbenou hudbu, kdy budete celý den ležet v posteli a relaxovat, kdy si zajdete na masáž a dáte si od všeho pohov. Žijte!




Ztotožňujete se s některou ze zmíněných chyb?

A už tady máme zase pátek, a já se proto chystám na trénink nohou. Musím se pochlubit, že při posledním tréninku jsem zkoušela svou maximálku na mrtvý tah a povedlo se mi zvednout 70 kg, tudíž mou vlastní váhu. Mám z toho neskutečnou radost, i když je pravda, že jsem si ve skrytu duše přála zvednout ještě víc. Ovšem svých snů se nevzdávám a jdu si za nimi! :)) Má síla stále stoupá, což mi činí nepopsatelnou radost. :)) A přátelé, víkend už nám klepe na dveře, tak si ho pořádně užijte a odpočiňte si!

19 komentářů:

  1. Ani nevíš kolik z těch chyb jsem dělala :/ ted bych si za ně liskla :D
    Já jela nohy včera a ty rána den poté milujuuu :D dneska poslední den v posilce, jedu PO-PÁ v kuse (nejen posilko) a o víkendu jen cvíčo v práci a volnooo :) tkže dneska si odjedu záda a budu na tebe myslet :) ale mrtvolku jedu taky:)

    OdpovědětVymazat
  2. napsala jsi to krásně! :) naštěstí, takhle už nechybuju, ale ani nehubnu, takže... závěr? :D mějme se fajn!!

    OdpovědětVymazat
  3. Bod číslo 6 je podle mě uplně nejzásadnější :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nemám ráda hřešící dny - jsou hrozně nevyzpytatelné a myslím si i zbytečné. Člověk se nesmí trápit přes týden - má jíst to, co má rád a co jeho tělu prospěje. A je zbytečné jít s kamarádkou na kafe nedat si dort, koukat na ten její a pak doma sníst celou čokoládu, protože ten dort... :D Když má člověk vyvážený jídelníček, tak tyhle přepadové chutě nemá (většinou). NO a k bodu číslo 6. Ehm...teď už je to snad lepší, ale přiznávám, že jsem tomu v jednu chvíli propadla, ale pomohly mi ty 4 jídla za den, že už se na to tolik nesoustředím :) A taky jsem moc ráda, že dneska nemám žádné cvičení a jen si hodím nohy nahoru! :) A skvělý článek, mnoho lidí si vůbec takové chyby neuvědomuje! :) Krásný den!

    OdpovědětVymazat
  5. Jak to tak čtu, tak si říkám, že jsem asi nikdy tomu hubnutí úplně nepropadla. Když jsem začínala hubnout, tak jsem se zařekla, že nebudu blbnout s jídlem a budu jíst, když budu mít hlad, a celkem se mi to i daří. Ale rozhodně jsem na tom podobně jako ty s bodem 4. Jakmile se mi doma objeví nějaké bonbonky, čokoládka nebo chipsy, tak mi to prostě nedá a musím je sežrat VŠECHNY! :D

    OdpovědětVymazat
  6. Já toho mám za sebou...3:) :D musím říct, že celou tu dobu , co jsem četla článek, jsem jen souhlasně kývala hlavou. Je skvělé, že teď už to chápu. Doufám, že tyhle chyby budou méně časté, aby si nemuselo tolik dívek a žen procházet nějakými problémy.:)

    OdpovědětVymazat
  7. Parádní článek! Moc hezky napsaný :-)
    Nejvíce jsem se našla v posledním bodě. Je to hrůza, jak se tím jídlem necháme ovlivnit..

    OdpovědětVymazat
  8. kromě 4 bodu jsem si prošla vším, beru to jako zkušenost. Vím, že jsem jednu dobu prostě málo jedla a cvičila jak šílená, počítám s tím, že v budoucnu se tělo nějakým způsobem ozve no :/

    OdpovědětVymazat
  9. Se vším musím souhlasit, hezky jsi to shrnula :) A jsem úplně alergická na to, když někdo "hubne a jí zdravě" a košík má plný nápisů Fitness, Light a Figura :D

    A poslední bod je ten nejdůležitější :)

    OdpovědětVymazat
  10. Krásné shrnutí :) Prošla jsem si několika body, ale nejvíce se mě dotlo asi to, že jsem zapomněla žít. Pro samé počítání jsem nic jiného nedělala.
    Nicméně to už je nějaký rok zpět a jsem ráda, že jsem se z chyb poučila :)

    OdpovědětVymazat
  11. Úplně přesně jsi to vystihla. Já jsem s tím neposloucháním svého těla měla hlavně na střední a pak na výšce. Přes den jsem hladověla a pak se většinou ve 3hod ráno probudila a šla si dát tatranku nebo tak :-( dnes jsem se toho naštěstí zbavila ;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Krásně napsané! Přesně to jsou ty chyby, které lidi nevidí. Šikulka!

    A chválím za mrtvý tah! Jsi skvělá!

    OdpovědětVymazat
  13. Krásný článek, byl potřeba ! :-) Ta 6 je opravdu nejdůežitější co se nás vše týče :-) Já jsem dřív řešila každou kalorii když jsem někde šla s kamarádkama a bála se každého cukru navíc, nesmíme to tak hrotit ! :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Ten poslední bod mě až dojal, vystihla jsi to krásně :) Bohužel občas na tohle přesně také zapomínám, odmítám pozvání na vínko jen proto, že bych jinak nestíhala cvičit a pak mě to zpětně mrzí.
    Jinak ten 5 bod je takový sporný, někdy se mi stává, že opravdu dlouho nemám hlad, tak si řeknu, že to tělo asi nepotřebuje, ale pak najednou zničeho nic přijde během 10 minut obrovský vlčí hlad a to už jsem pak schopná spořádat vola (nebo dva) :D Takže si to asi musím hlídat.
    Jinak gratuluji k rekordům, jsi šikula :)) Nechceš někdy napsat článek o tom, jak dlouho chodíš do posilovny a co se tím pro Tebe změnilo?

    OdpovědětVymazat
  15. Tak se obávám, že v 6 ze 6 bodů se poznávám :D Bojovala jsem s tím dlouho, ale člověk si to časem všechno uvědomí, takže díky za článek, neuškodí si to připomenout :)
    A gratuluji k úspěchům v posilovně, příště to bude určitě zase o kus víc :)))

    OdpovědětVymazat
  16. A 4 je moje :D O víkendech mám vždycky problém. Ne, že bych se přejedla, to ne, ale semtam nějaká ta buchtička, koláček, decinka ale vždycky se naštěstí udržím na uzdě ;) Jinak krásně a jednoduše sepsané ;)

    OdpovědětVymazat
  17. Pěkně napsané! Souhlasím se vším, ale řídím se momentálně jedním hlavním bodem - poslouchám svoje tělo! Když si řekne, že má chuť na sladké, tak mu to dopřeju, lepší než se pak další dvě hodiny trápit myšlenkou, jestli jsem si tu čokoládu měla dát nebo ne! :)

    OdpovědětVymazat
  18. Pěkně jsi to vystihla:) Určitě hodně přínosné nejen pro lidi, kteří chtějí hubnout, ale i pro ty, kteří chtějí žít zdravě:)

    OdpovědětVymazat
  19. Chlorella mi rozhodně pomohla, pak jsem zařadila do jídelníčku i lněné semínko a ráno kefír, dokonale to pročistí tělo.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)