sobota 19. ledna 2013

* Jíst či nejíst - část III.


Dnešní článek s přehledy vhodnějších potravin vám pomůže v tom, abyste si udělali pořádek v konzervách, resp. v konzervovaných potravinách. Mnoho z nich totiž obsahuje nadbytek kalorií, tuku, nezdravé konzervační látky a bisfenol A (BPA), který se nachází na vnitřní straně konzervy. Ideální je proto konzumovat raději čerstvé potraviny, ale pojďme se teď mrknout na to, po kterých konzervovaných potravinách máte sáhnout, když už se pro ně rozhodnete.

✓ Tuňák light ve vodě - 120g porce tuňáku light ve vodě obsahuje pouze 1 g tuku a zhruba 30 g bílkovin (zdravé omega-3 mastné kyseliny, které mají protizánětlivé účinky). Aby byl tuňák chutnější, můžete si ho dochutit olivovým olejem a citrónovou šťávou. (O tuňáku ve vodě jsem tedy neslyšela, ale myslím, že by se k tomu dal připodobnit tuňák ve vlastní šťávě. :))
× Tuňák light v oleji - 120g porce tuňáku light v oleji obsahuje 8x více tuku než stejný tuňák ve vodě. Stejně tak obsahuje asi 2x tolik více kalorií.




✓ Cizrna - cizrna je pro naše tělo prospěšná tím, že obsahuje vysoký podíl vlákniny. V 1/2 hrníčku najdete až 6 g vlákniny. Cizrna je zároveň zdrojem kvalitních rostlinných bílkovin. Pokud se rozhodnete ji koupit v konzervě, hledejte výrobce, kteří nepoužívají obaly s obsahem BPA.
× Pečené fazole - přestože jsou kvalitním zdrojem vlákniny a bílkovin, v této formě obsahují hnědý cukr, při bližších výpočtech se dozvíte, že 1/2 hrníčku těchto fazolí obsahuje až 3 lžíce cukru!




✓ Kuřecí nudlová polévka se sníženým obsahem sodíku - pokud se rozhodnete sáhnout po takové polévce, soustřeďte se na tu, která bude mít 400 mg sodíku. V tomto případě vám totiž taková polévka nabídne zdravý poměr elektrolytů, a stane se tak zdravým a výživným jídlem.
× Kuřecí nudlová polévka - je až udivující, jak se liší kuřecí nudlová polévka od té se sníženým obsahem sodíku. Z obsahu na etiketě se můžete dozvědět, že většina polévek v konzervě obsahuje až 800 mg sodíku v jedné porci, což je zhruba 25 % vašeho denního příjmu.




Tip na závěr: Konzervované potraviny do jídelníčku zařazujte jen v případě, když nemáte po ruce čerstvou verzi pokrmu. 
  
Já tedy konzervy konzumuji velmi zřídka, pokud vůbec. Jediné, co jím, tak je sterilovaná zelenina jako kukuřice, hrášek apod.
Co se týče tuňáka light ve vodě, o tom jsem snad v životě neslyšela a nikde v regálu na něho ani nenarazila. Totéž platí o kuřecí polévce v konzervě. To snad ani v ČR neprodávají, nebo jo? :))

Co vy a potraviny z konzerv? Jak jste na tom? Když už něco koupíte, čtete etikety?

Hezký večer vám všem!
Kriss

8 komentářů:

  1. konzervy fakt jen zřídka, v nejhorších případech :) a etikety pročítám, to si piš :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty budeš takový ten etiketový maniak, ne? :D
      I když je pravda, že od té doby, co jsem si naordinovala zdravou stravu, už taky čumím po všem možném. :D

      Vymazat
  2. Já v konzervě kupuji akorát tuňáka ve vlastní šťávě a občas nějaké ovoce nebo třeba rajčata...

    OdpovědětVymazat
  3. V konzervě jedině tuňáka ve vlastní šťávě a pak rajčata, jak jsou na půl nasekaná, na půl rozemletá jako protlak:)

    OdpovědětVymazat
  4. tuňáka ve vlastní šťávě teda z konzervy jím celkem často ale jinou konzervu jsem neměla ani nepamatuju....

    OdpovědětVymazat
  5. Tak já opravdu, co se konzerv týká, používám jen toho tuňáka a to skutečně nejčastěji ve vlastní šťávě. Tuňák ve vodě je pro mě novinka:-), ale moc mě to teda neláká, abych pravdu řekla.. :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Já občas sbaštím jen sardinky nebo toho tuňáka ve vlastní šťávě a jak říkáš, zeleninu... Jinak mě to teda moc neláká :-/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)