středa 23. ledna 2013

* Krupicová kaše


Mou nejčastější a zároveň nejoblíbenější snídaní se v poslední době stala krupicová kaše. Hovoří se o ní jako "pohádce mládí", protože právě v raném věku nás jí maminky přikrmovaly. Musím říct, že krupicovou kaši jednoduše miluji a mohla bych ji jíst stále. Samozřejmě se to odvíjí od času, který mám na přípravu snídaně. Pokud je tedy víkend nebo den, kdy mám volno, a pokud mám náladu a chuť, uvařím si ji. Dnešní článek je spíše takovým shrnutím o této kaši. :))

Jak už jsem zmínila v úvodu článku, krupicovou kaši jí především děti různého věku. Mluví se o ní tedy jako o "pohádce mládí" (ach, ty krásné časy :)). Svým složením je ovšem vhodná i pro dospělé a pro sportovce

Základ krupicové kaše tvoří mléko a pšeničná krupice. Lidé si ji po uvaření ještě různě dochucují, ať už kakaem, Grankem, skořicí, medem, čokoládou, banánem, ořechy, sušeným ovocem, máslem a dalšími ingrediencemi. Já osobně miluji jednoduchou kombinaci krupicová kaše + Granko. Krupici lze připravit i na slano, dá se k ní přidat vejce, sýr, zelenina, maso, ovšem tato varianta je spíše ojedinělá. Zatím jsem neviděla nikoho, kdo by ji tak jedl.
Hotová krupicová kaše, většinou tedy oslazená, omaštěná, posypaná kakaem nebo skořicí, obsahuje ve 100 g přibližně 20 g sacharidů s vyšším glykemickým indexem, 9 g tuků a 5 g bílkovin. Její energetická hodnota se pohybuje okolo 735 kJ (175 kcal). Pokud přidáte další ingredience, její energetická hodnota se pochopitelně zvyšuje.
Krupicová kaše je lehce stravitelným pokrmem, jedná se o rychle působící sacharidové jídlo. Díky tomu se hodí na snídaně, svačiny, jako předtréninkové či potréninkové jídlo. Svým množstvím sacharidů dokáže rychle doplnit glykogenové zásoby, čímž je vhodná pro vytrvalostní sportovce. Nevhodná je konzumace krupicové kaše pro lidi, kteří trpí alergií na laktózu, bílkoviny kravského mléka či celiakií.

Jak už jsem psala na začátku, já krupicovou kaši doslova zbožňuji. Nemám ji denně, ale min. 1x za týden si ji dám, pokud mi to čas dovolí. Nejčastěji si ji dávám s Grankem, občas přisypu i trochu skořice. Zásadně si ji nesladím, protože Granko je sladké dostatečně. Pokud chci mít vydatnější krupici, přidám ještě nakrájený banán. To ale zase většinou odfukuju, jak ji nemůžu dojíst. :)) Co se týče konzistence, nemám ráda hustou krupici, proto ji dělám velmi řídkou (300 ml mléka, 20 g krupice). Mňam! A teď si jdu pěkně pochutnat na dnešní snídani, pořádné dávce krupicové kaše. ♥

Co vy a krupicová kaše? Vzpomínáte si, jak jste ji jedli, když jste byli malí? A jak to s ní máte teď?

Hezké středeční ráno vám všem!
Kriss

20 komentářů:

  1. Krupicovou kaši mám také ráda.Dost často ji ráno střídám s vločkovou kaší.Tyto dvě kaše mám nejradši.Ty misky na tom obrázku se mi moc líbí.Dagmar

    OdpovědětVymazat
  2. já si ji pamatuju jen ze školní jídelny, že tam bylo víc másla než všeho ostatního, takže mi moc nechutnala, doma mi i snad nikdy nedělali ... ×) ale ty joo, možná si ji někdy udělám, přeci jen sladká snídaně, to je moje :DD

    OdpovědětVymazat
  3. dřív jsem ji milovala :) ale dlouho jsem jí neměla!

    OdpovědětVymazat
  4. Mmmmmm krupička mňam. Taky si jí dávám ale bohužel jen o víkend, v týdnu není čas. Ale zase o to víc se těšim na víkend :D

    OdpovědětVymazat
  5. Jako malá jsem ji měla moc ráda a zůstalo mi to až do teď :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem měla asi před dvěma měsíci období závislosti na krupici, jenomže na správné krupici musí být hodně cukru a rozpuštěného máselka, takže jesm po takovém mlsání pěkně přibrala :( Ale občas, v rozumném množství, proč ne. Ale celkově mám raději kaši ovesnou.

    OdpovědětVymazat
  7. Už si ji musím o víkendu někdy udělat na snídani, naposledy jsem ji měla v létě a to si tato dobrota fakt nezaslouží abych ji zanedbávala :D Já akorát něchápu, proč na ni ve škole vždycky lijou tu horu tuku? My doma jsem ji vždycky dělali jenom s cukrem a grankem, ale ještě víc mi zachutnala se skořicí :)

    OdpovědětVymazat
  8. Jeee, krupicovou kaši už jsem dlouuuho neměla, ani nevím proč, je skvělá, rychlá a zasytí :).
    Děkuji, žes mi jí připomněla, o víkendu vklouzne asi do mého jídelníčku :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jé teď jsi mi připoměla že už jsem ji strašně dlouho neměla. musím to co nejdříve napravit :-)

    OdpovědětVymazat
  10. A můžu se zeptat, chápu to dobře, že jedinou výhodou krupicové kaše je, že je chuťově moc dobrá ale z hlediska nutričního to zas taková bomba není? Já brala vždy krupicovou kaši v tomhle ohledu třeba jako bílé pečivo..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Až tolik bych ji nezavrhovala. Samozřejmě, že jsou i zdravější varianty kaší jako např. ovesná, špaldová apod., ale rozhodně není jedinou výhodou to, že je chutná. Více pozitiv jsem psala v článku. ;) Kdyby byla až tak krajně nevhodná, nebyla by doporučována vytrvalostním sportovcům, kterým po trénincích rychle doplní glykogen. Mimo to mi tedy až jako taková kalorická bomba tedy nepřipadá, pokud se podívu na hodnoty ostatních kaší. Ale je to věc vkusu, pokud se jí někdo necpe denně, nebo zrovna neusiluje o snížení hmotnosti, proč ne. ;)

      Vymazat
    2. Vyskúšajte celozrnnu krupicu!!!dostať ju v bio potravinách ale aj v Terne napr, značka Biomila, je síce trochu drahšia v porovnaní s bielou krupicou ale predsa je v biokvalite..Má akoby orieskovu chuť a chuti mi oveľa viac ako krupica biela! Dokonca som si zvykla pripravovať ju v mandľovom mlieku,čoho som sa najskôr bála, ale je to bomba!! Popri varení tam supnem trocha Stevie a keď trošku vychladne na tanieri, pridám aj med <3 ODPORUCAM!!

      Vymazat
  11. Také krupicovou kaši miluji! :)
    Od malička a vsadím se, že i do stáří se mnou bude stát po boku, hi! :D

    Dneska si ji hodlám udělat na snídani ..mm ♥ :)
    Shrnula jsi to suprově,nikdy mě nenapadlo zjišťovat její nutriční hodnoty, páni! :))

    OdpovědětVymazat
  12. tu jsem dlouho neměla, taky jsem ji brala spíš jako bílé pečivo, teď ujíždím na pohankové :)

    OdpovědětVymazat
  13. ja ju úplne milujem ale už som ju strašne dlho nemala, musím ju nabudúce prihodiť do nákupu :)

    OdpovědětVymazat
  14. Ach, miluji krupicovou kaši :D Je pravda, že rychle zasytí, i když ne na dlouhou dobu, což dokazuje i ten vyšší glykemický index, o kterém se zmiňuješ. Ale to je fuk, jednou za čas :D Mňamka :D

    OdpovědětVymazat
  15. Tak tady se fakt neshodneme :D naši to do mě rvali jako do malé a vybudovala jsem si k ní hroznou nechuť, ve škole jsem vždycky jen sebrala to kakao z vrchu a zbytek nechala :D toto fakt nepozřu :-//

    OdpovědětVymazat
  16. Já ji taky miluji! :)) Zkoušela jsem ovesnou kaši s krupicí, taky to bylo dobré. Zdálo se mi to i chutnější, než klasická ovesná kaše.

    OdpovědětVymazat
  17. Nejradši bych ji jedl každý den k večeři, ale vyjde to jenom párkrát do týdne.

    Složení: 1 litr mléka a 200 gramů krupice. Navrch skořice.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)