pátek 28. prosince 2012

* Poprvé v posilovně


Tento článek jsem napsala již v dubnu tohoto roku, ale myslím, že zde bude krásně zapadat. Je určen začátečnicím, které jsou prozatím posilovnou nepolíbené. Snad se vám bude líbit. :))

Rozhodli jste se, že se po všech těch výmluvách, jak jste nemocní, jak se vám nechce, jak nemáte čas apod., konečně vydáte do posilovny? Nevíte, co si s sebou vzít, jak se v posilovně chovat, zkrátka jak se na svou první výpravu připravit? 
 
Nejdůležitější je samozřejmě vůle. Jakmile se do návštěvy posilovny nutíte, váš první trénink nebude efektivní, budete se modlit, abyste už z posilovny byli pryč, takže si cvičení ani dostatečně nestihnete užít. Zkuste se na tu vaši premiéru pořádně připravit. Tady je několik rad, které vám snad v těžkých začátcích pomohou. :))

Psychická příprava
Nejdříve si pořádně rozmyslete, zda-li skutečně do posilovny chcete jít.
Určete si cíl, s jakým tam poprvé jdete (např. chci se naučit cvičit na strojích, chci si zpevnit konkrétní svaly na těle apod.), abyste předešli případné situaci, kdy byste se pouze bezradně rozhlíželi po všech návštěvnících posilovny a nevěděli, co dělat.  Zkuste jít poprvé s kamarádkou/kamarádem, jak se říká: “Ve dvou se to lépe táhne.”
Není třeba se příliš obávat reakcí ostatních návštěvníků v posilovně. Lidé si tam chodí zacvičit, zdokonalit se, pobavit se, většina cvičících si vás tedy vůbec nebude všímat, poněvadž investované peníze se bude snažit dobře zužitkovat, tudíž si odcvičí svůj trénink bez ohledu na to, zda-li kolem sebe mají vás či dalších deset lidí. Mimo jiné, je velká pravděpodobnost, že v posilovně potkáte rovněž začátečníka/začátečnici, který/á se rovněž tento fakt bude snažit nedávat najevo, takže se nemusíte bát, že byste se octli mezi samými profíky. Kromě toho posilovnu navštěvují lidé, kterým rozhodně nebude na obtíž poradit vám s cviky, pokud je požádáte. Jde jen o to, potlačit strach a stud. Začátky jsou těžké, ale i ten největší svalnatec byl v posilovně jednou poprvé a je dost možné, že se cítil právě tak jako vy.



Jak začít
Důležitý je výběr posilovny. V dnešní době určitě i ve vašem městě najdete nespočet fitcenter, posiloven a dalších sportovních zařízení. Podle čeho si posilovnu vybrat?

Cena - nemá cenu navštěvovat posilovnu se zbytečně drahým vstupem, záleží na lokalitě, v které posilovnu budete navštěvovat, podle toho se samozřejmě odvíjí cena vstupu, každopádně jakýmsi středem může být cena okolo Kč 60-70,--, v případě vyšších vstupů zkuste najít levnější posilovnu.
Vzdálenost - zajisté nechcete jezdit hodinu v autobuse, abyste si další hodinu mohli zacvičit a rychle pelášit na autobus, kterým se opět budete hodinu navracet domů. Snažte si proto zvolit posilovnu v nejbližší vzdálenosti od vašeho domovu.
Vybavenost - každý z nás určitě pozná, o jak dobře vybavenou posilovnu se jedná. Neznamená to, že čím více strojů, tím lepší kvalita, každopádně čím více strojů, tím více různých cviků můžete cvičit. Záleží na vašich požadavcích, ale můj názor je ten, že čím lépe vybavená posilovna, tím lépe pro vás, máte možnost výběru z velké škály strojů a zařízení.
Návštěvnost - je hezké, že zrovna posilovnu XYZ navštěvuje polovina lidí z města, ale zkuste se na věc dívat z druhé strany. Podle návštěvnosti můžete poznat,  že se jedná o poměrně frekventovanou posilovnu, každopádně to pro vás určitě nebude to pravé ořechové. Většina z nás si chce zacvičit, netouží po početném obecenstvu a už vůbec nás neláká představa, že se o nějaký stroj budeme muset prát s více lidmi, abychom si vůbec v rámci časového limitu stihli odcvičit to, co potřebujeme. Do začátků tedy doporučuji vyhledat si posilovnu, která je třeba méně navštěvovaná, zato vám však bude k dispozici, nebudete stát fronty u strojů, nebudete se muset vracet domů znechucní, protože vás při cvičení pozorovala polovina lidí v posilovně.
Personál - někomu hodně záleží na tom, kdo má posilovnu na starost. Mnohdy však obsluha posilovny nemá ani tušení o správném provádění cviků na strojích, takže vám ani nebude nápomocna v tomto směru, proto se zkuste poptat svých známých, příp. napsat na nějakou internetovou diskuzi, jak jsou lidé s personálem posilovny spokojeni. Tento faktor bych však nebrala tolik v potaz, poněvadž pomoci s cvičením vám mohou rovněž návštěvníci posilovny, kteří na vás mohou působit zkušeně a důvěryhodně, tudíž máte šanci využít i této možnosti. ;))
Reference - není od věci, zjistit si pár informací o posilovně, ve kterých můžete mít shrnuté veškeré předchozí body (cenu, vybavenost, personál, …) a kromě toho také názory konkrétních lidí, kteří vás např. mohou upozornit na některé nepříjemnosti, které vás v posilovně mohou potkat, popř. potěšit skvělými zážitky atp. Internet je všemocný, takže pro vás určitě nebude problém si o dané posilovně zjistit co nejvíce informací a osobních zážitků členů, kteří ji v minulosti navštívili, či stále navštěvují. 




Co si vzít s sebou
Peníze - nezapomeňte na podstatnou součást vaší výbavy do posilovny. “Bez peněz nikam nelez.” Určitě by se nad vámi vedoucí posilovny neslitoval a hned prvně vás nenechal cvičit gratis. Proto peněženku rozhodně s sebou. ;))
Oblečení - zvolte si oblečení pohodlné, volné, vzdušné, ve kterém se budete cítit dobře. Ženy, neprovokujte zbytečně mužskou část návštěvníků přiléhavými a extravagantními oblečky. Jedině byste na sebe zbytečně strhávaly pozornost a nedokázaly byste se soustředit na cvičení. ;))
Obuv - volte boty pohodlné, pevné. Někteří cvičící chodí do posilovny i v pantoflích, ale do začátků jsou vhodné obyčejné tenisky. Jakmile na cvičení budete zvyklí, klidně můžete obuv změnit. Každopádně snad není nutné připomínat, že do posilovny se chodí s čistými podrážkami!
Tekutiny - důležité je při tréninku průběžně doplňovat tekutiny. Vezměte si s sebou proto minimálně 1,5 litrovou láhev obyčejné vody, kterou zmírníte pocit žízně. V posilovně je rovněž možnost zakoupení sportovních nápojů, které jsou však dle mého alespoň při první návštěvě posilovny zbytečné. Nač utrácet za něco, co si můžete přinést z domu?
Ručník - raději si vezměte ručníky dva. Jeden vám poslouží jako osuška při sprchování poté, co si odcvičíte, a druhý bude sloužit pro hygienické účely. Nejsme žádná prasátka, proto si po odcvičení na stroji utřeme svůj pot ručníkem, aby si nemusel další cvičící sedat/lehat do mokrého.
Gumička - není povinnou součástí výbavy, každopádně je dalším pomocníkem z čistě hygienických důvodů. Se staženými vlasy se vám bude rozhodně cvičit lépe. Představa lepících se vlasů na zpocené tělo není vůbec hezká.
Hygienické potřeby - rozhodně neuškodí, když si do sprchy s sebou vezmete nějaký ten sprchový gel či mýdlo. Pro ještě lepší pocit vám určitě bude nápomocen nějaký deodorant či antiperspirant. Příliš nedoporučuji parfémy v případě, že byste do sprchy nešli a pokusili se zmírnit “vůni” zpoceného těla voňavkou. V tomto případě může dojít k opačnému účinku. Pot smíšený s parfémem rozhodně nevytváří dobrý dojem na okolí, a už vůbec na na jeho čichové buňky.
Kosmetika - mnohé z nás žen chtějí vypadat po posilovně tak, jako když do ní šly. Pro případné zkrášlování si tedy přibalte kosmetické přípravky. Já osobně do posilovny chodím odlíčená, ušetřím si tak místo v tašce, protože jakékoliv kosmetické přípravky mohu nechat doma. :))



První cvičení
Na začátku je důležité “rozproudit krev v žilách”, proto je vhodné začít aerobním tréninkem (rotoped, běžící pás, veslovací trenažér, stepper a další).
Poté by mělo následovat protažení (strečink), aby se předešlo případným úrazům (natažení svalů a další). Doporučuji si nejdříve zjistit nějaké konkrétní protahovací cviky na internetu, v odborné literatuře či zalovit v paměti, poněvadž každý z nás navštěvoval hodiny tělesné výchovy na škole, kde se na začátku rovněž prováděla rozcvička, která se od té v posilovně příliš neliší. Případně můžete poprosit obsluhu, aby vám s protažením pomohla.
A nyní k samotnému cvičení, kvůli kterému do posilovny chodíme. Je hloupost, zaměřit se pouze na jedinou část těla, kterou budeme při každé návštěvě opakovat. Důležité pro tělo je procvičit každou svalovou oblast na našem těle. Nedoporučuje se proto strávit celý čas v posilovně na jednom či dvou strojích. Další nezbytnou informací je účel, za kterým do posilovny chodíme. Jestliže jdete s kamarádkou/kamarádem, nezapomínejte na to, že povykládat si můžete doma u kafe, ale do posilovny si jdete zacvičit.
Ideálním tréninkem pro vás může být tzv. kruhový trénink. Zvolíte si počet opakování cviků (kolikrát daný cvik uděláte) a sérií (kolikrát za sebou opakování provedete). Takže například si zvolíme jakýkoliv cvik na ruce, vzorovým příkladem nám může být třeba zvedání jednoruček. Rozhodneme se, že uděláme 10 zdvihů na jednu ruku ve 3 sériích. Po odcvičení si dáme cca 1 minutu pauzu a opět provedeme cviky, po tomto odcvičení následuje další minutová pauza a následná finální třetá série cviků. Po každé sérii by mělo následovat protažení dané partie, každopádně strečink můžete zařadit až na konec svého tréninku.
Po dokončení tréninku, tedy po odcvičení všech potřebných cviků, následuje opět strečink, který je důležitý především z toho důvodu, aby vás na druhý den nebolelo celé tělo. Samozřejmě je pochopitelné, pokud na druhý den ucítíte vaše svaly, protože jste jim dali zabrat, posilovali jste je, proto důsledky tréninku jistě pocítíte. V případě, že by jste žádnou bolest nevnímali, znamená to, že jste cviky prováděli špatně. Do příští návštěvy byste si tedy měli konkrétní cviky pořádně nastudovat, především jejich provádění. Bolest těla by neměla být nesnesitelná, to by znamenalo přetrénování a přetížení organismu.
Doporučuji cvičit v posilovně cca hodinu, jak už se budete cítit na víc, můžete si čas strávený v posilovně prodloužit. Rozhodně se nepřeceňujte a cvičte pouze tolik, kolik dokážete. Necvičte se zbytečně velkými váhami, mohli byste si ublížit. Ignorujte posměváčky v rohu, oni rovněž byli začátečníky. ;)) Dodejte si odvahu, nebojte se zeptat, když si s něčím nebudete vědět rady. Do posilovny se chodíte zdokonalovat, máte nějaké cíle, tak si je splňte bez ohledu na reakce okolí.




Přeji hodně zdaru, málo nehod a nepříjemností a hezkou zábavu! :))
Kriss

3 komentáře:

  1. Ahojky, máš to tu perfektní :) Líbí se mi u tebe na blogu. Do posilovny jsme se rozhodly s kámoškou začít teď po novém roce. Takže už se strašně těším na náš začátek. :D :))) Jen vydržet :) Potřebuju to jako sůl.... :D

    OdpovědětVymazat
  2. Ďakujem za rady a tipy. Moja prvá návšteva posilňovne bude tento pondelok :)

    ❈ Merry Christmas & Happy holidays ! ❈
    ℓα ℒιcσrηe - ℒa vie est ℓa petite ℓicorne.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásně napsaný článek :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)