čtvrtek 27. prosince 2012

* Kouzlo fitboxu


V závěru předešlého článku jsem se zmínila o chystaných článcích, a právě jedním z jich je o fitboxu. Proč je dobré fitbox provozovat? Jak se připravit na první hodinu? Jak samotná hodina probíhá? Odpovědi na tyto otázky a spoustu dalších informací se dozvíte právě v tomto článku.

Co je to fitbox?
Fitbox je jedním z druhu fitness cvičení, v dnešním světě často provozovaným a velmi oblíbeným. Jedná se o aerobní cvičení, díky němuž zapojíte každý sval na vašem těle. A věřte, že vím, co říkám. :)) Fitbox občas bolí, obzvlášť ty, kteří nejsou zvyklí na tvrdé údery.

K čemu je dobré fitbox provozovat?
Fitboxu se lidé věnují z různých důvodů. Mně osobně vyhovoval fakt, že nechyběl razance a tvrdost, ale přesto jsem nemusela jít do přímého kontaktu s člověkem. Ačkoliv jsem občas nadměrně agresivní a je třeba ze sebe onu zlost dostat, nechtěla jsem si ji vybíjet na lidech např. na hodinách klasického boxu, thai boxu či kick boxu. 
Fitbox dokonale tvaruje postavu, podporuje růst svalové hmoty a především napomáhá rychlému spalování tuků
Nemusím zdůrazňovat, že pravidelnými návštěvami hodin fitboxu si dokonale zlepšíte svou fyzickou kondici (s čímž naprosto souhlasím, jsem toho krásným příkladem). 
Nejdůležitější a nejužitečnější pro mě byl fakt, že při fitboxu si zpevňujete především zádové svalstvo, čímž předcházíte bolesti zad, se kterými má problém každý druhý člověk v ČR. Ani já nejsem výjimkou a musím s radostí konstatovat, že za pravidelné věnování se fitboxu jsou mi nyní má záda vskutku vděčná. :))
Dalším vedlejším, avšak přínosným efektem může být zlepšení stavu pokožky, i když nějakou výraznou změnu jsem nezaznamenala. Co však fungovalo byl proces, kdy se potíte a dochází tak k řádnému prokrvení pokožky, čímž se stává pružnější. Celulitidě jsem dala po nějaké době sbohem (i když pochopitelně ne úplně ;)).
Hlavním důvodem, proč jsem na hodiny fitboxu chodila, byla skvělá nálada a psychická pohoda po každém odcvičeném tréninku. Věřte, že to opravdu stojí za to! :))

Pro koho je fitbox vhodný?
Dle mého názoru naprosto pro každého, kdo má chuť ze sebe dostat přebytečné množství energie. Možná, že je vhodnější pro lidi, kterým není pohyb tak úplně cizí, i když je fakt, že já šla na první hodinu jako úplný antitalent, bez jakýchkoliv předešlých zkušeností, zkrátka sportem a jakoukoliv aktivitou nepolíbená (nepočítám-li období, kdy jsem se věnovala rugby). 
Pokud vás tedy baví tvrdé údery, kopy, poskoky, a to vše za doprovodu hudby (ať už taneční či tvrdší), věřte, že je fitbox určen právě vám. :))


 
Jak probíhá hodina fitboxu?
Já navštěvovala fitness centrum ve Zlíně, kde probíhaly hodiny fitboxu následovně:

1. Nejdříve se prováděla rozcvička, v rámci níž jsme se řádně zahřáli, aby nedošlo k případnému úrazu (natažený, přetržený sval apod.). Rozcvička trvala přibližně 5-7 minut.
2. Ihned po rozcvičce následuje hlavní část hodiny, tedy samotný fitbox. Veškeré údery a kopy směřujete na totem, který většinou sdílíte s druhým spolucvičícím (někdy se může stát, že jste u totemu sami, což je dle mého nevýhodné, protože totem vám při jednotlivých úderech odskakuje, jeho stabilita není úplně dostačující). Celá hodina je za doprovodu hudby, kdy jste vedeni instruktorem/instruktorkou, který/á vám předcvičuje. Naše trenérka Andrea natolik dbala na správné údery a pořádnou dávku razance, že nás při jednotlivých sestavách/cvicích obcházela a ukazovala, jak správně udeřit do totemu. Občas mě její přehnané pedantství štvalo, ale postupem času jsem pochopila, že cílem není pouhé mlácení hlava nehlava do totemu, ale že je také velmi důležité umět správně vykonávat cviky. V průběhu hlavní části máte možnost kdykoliv si odpočinout, napít se (my jsme měli tzv. "water breaks", které určovala instruktorka), zvolnit. Důležité je se dostat do tempa, kterého je ideální se držet po celou dobu hodiny. I když soucítím se všemi, které se na první hodinu fitboxu odhodlají. Já absolutně nestíhala, byla jsem ráda, že jsem první hodinu vůbec přežila. A to nemluvím o rozbolavělém těle na druhý den. :D Tato druhá a hlavní část obvykle trvá v rozmezí 30-35 minut. A občas to byly minuty k nevydržení. :))
3. Na závěr přichází opět protažení, zvolnění, zklidnění. Je třeba tělo pár minut hýčkat, aby si odpočinulo od velké zátěže a vydání velkého množství energie. Závěr lekce trval obvykle 5 minut, veškeré cviky na protažení se prováděly za doprovodu pomalé a meditační hudby.

Nebylo výjimkou ani to (především v letních měsících, kdy nám kolikrát stačila minuta fitboxu a už z nás teklo jako z myší), že jsme si hlavní část zkrátili o polovinu. Získané minuty jsme tak věnovali posilování. To následovalo ihned po tzv. hlavní části, tedy ještě před protažením na závěr.

Jak se připravit na hodinu fitboxu?
Mně samotné trvalo velmi dlouho, než jsem se odvážila na první hodinu jít. Přesně si pamatuji ten den, kdy mě bývalá spolužačka přemlouvala, abych si s ní už konečně šla zaboxovat. Čímž se dostávám hned k prvnímu užitečnému bodu. Pokud zrovna neoplýváte odvážností, nebo se zkrátka stydíte, vezměte s sebou na první lekci svou kamarádku, maminku nebo přítele (ano, i pár mužských se nám na hodinách objevilo :)). Vždycky je dobré mít psychickou podporu. Ideální je vzít s sebou někoho, kdo také fitbox ještě nevyzkoušel (opravdu mi nebylo zrovna příjemné vidět, jak si má kamarádka hopsá do rytmu, a já to všechno sotva udýchám).
Důležitý je při hodinách fitboxu pitný režim. Vezměte si s sebou dostatečně velkou láhev (ideálně 1,5 l). Záleží na vás, jestli budete pít obyčejnou vodu či iontový nápoj, je to na každém.
Co se týče oblečení a obuvi, měli byste zvolit pohodlnou obuv, ideálně se světlou podrážkou, abyste za sebou na zemi nenechávali jednu šmouhu za druhou. Obléci si můžete elastická či volná trička, úplé či volné kalhoty, zkrátka to, v čem se cítíte dobře. Pokud za sebe mohu doporučit, pro dámy je vhodná sportovní podprsenka (jistě ji využijete také při vykonávání jiných sportovních výkonů :)).
Nesmím opomenout ani bandáže či boxovací rukavice. Já si po několika hodinách ve fitness centru zakoupila originální Fitbox bandáže. Důvod byl prostý. Bandáže či rukavice vám ve fitness centru zapůjčí, ovšem bez jakékoliv garance, tz. že je před vámi použilo velké množství lidí. Což se samozřejmě podepíše na jejich "vůni" a vlhkosti. Já tomuto nehygienickému způsobu půjčování bandáží chtěla předejít, proto mi nepřišla koupě nových bandáží, které budou pouze mé, úplně marná. :))
Nemůže chybět ani informace o ceně hodiny fitboxu, která se samozřejmě město od města liší. Ve Zlíně jsem jako studentka za 1 hodinu fitboxu dala Kč 70,-- (plné vstupné Kč 80,--). Pokud chcete mít přesnou informaci o ceně právě ve vašem fitcentru, navštivte jeho internetové stránce, kde se cenu jistě dozvíte. ;)



Tak milé dámy (a případní pánové :)), neváhejte a vyzkoušejte tento báječný sport, který vám pomůže zpevnit skrývané svalíky a vykouzlit úsměv na rtech.

Kriss

A co vy ostatní, vyzkoušeli jste fitbox? Jak se vám líbil? :))

7 komentářů:

  1. Fitbox je super. Zkusila jsem ho sice jen dvakrát (je na mě docela drahý), ale příští týden se chystám znova, protože v mém oblíbeném studiu v Brně mají víkendovou akci. Nemám ráda dlouhé tréninky, ale tahle hodinka mi rychle uteče a odcházím se super pocitem. :) Rozhodně pro mě top 1 z těchto všech hromadných fitkových aktivit. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už na fitboxu nebyla, ani nepamatuju. :/ Je to škoda, když jsem do něho jednu dobu byla tak zblázněná, ale holt teď není tolik času a pravděpodobně jsem si také zvykla na to pohodové cvičení v domácím prostředí. :P

      Vymazat
  2. Na fitbox jsem dříve chodila a strašně mě to bavilo, vážně skvělý sport, akorát u nás dosti drahý a není super ušetřit, když si můžu zacvičit také doma?
    Jinak moc hezký článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Já si cvičení doma naprosto zamilovala a zřejmě jsem také zpohodlněla. Do nějakých fitness center se mi, upřímně, ani moc nechce. :D

      Vymazat
  3. Pěkný den, sice odpovídám krapet se zpožděním, ovšem toto téma je vlastně žhavé i nyní...:)
    Fitbox jsem si doslova zamilovala, tento měsíc začínám sedmý měsíc opravdu pravidelného režimu a stále nemám co vytknout :)
    Obdivuji Vás, že jste natolik schopné a cvičíte doma. Jednu dobu jsem to také praktikovala, ale pak začala éra výmluv a již se člověk "nedokopal". Nade mnou musí být vždy pevná ruka...:) Cesta do fitka trvá hodinu a čtvrt, ano, proč vlastně jezdit tak daleko? Ovšem za kvalitou si člověk musí v dnešní době opravdu dojet...slyšeli jste, že někde "bouchají" jen do vzduchu? :D

    Tento blog projíždím již po několikáté a musím říci, že smekám, spousta pro mě, odborných článků, které musely dát velkou práci :)
    E.

    OdpovědětVymazat
  4. Vyzerá to zaujímavo, určite by som to skúsila. Takéto športy ma bavia :)

    ❈ Merry Christmas & Happy holidays ! ❈
    ℓα ℒιcσrηe - ℒa vie est ℓa petite ℓicorne.

    OdpovědětVymazat
  5. Na fitbox jsem začala chodit kvůli postavě. Bohužel jsem přibrala a potřebovala jsem zhubnout. Naštěstí jsem si předtím o tomto sportu nic nezjistila,jinak bych nikdy nezačala. Snad ani nemusím říkat že já nesportovec byla po první hodině úplně zničená,odrovnaná... Naštěstí jsem to nevzdala a postupně jsem si fitbox natolik zamilovala,že se mi z toho málem stala zívislost. Navíc mi to zvedlo sebevědomí. Ikdyž jsem mírumilovný tvor,fitbox mě naučil stabilitě a jistotě. Protože tam prostě bušit a kopat musíte. Navíc jsme ke konci i posilovaly,takže jsem oběvilla i jiné možnosti hubnutí a radosti z pohybu. Takže ANO fitbox maximálně doporučuji nejen kvůli pohybu ali i kvůli sebevědomí a sebejistotě.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)