pondělí 28. července 2014

* Znáte svůj somatotyp?


Všichni velmi dobře víme, že jedna věc nemůže fungovat na všechny. Ve stravování a cvičení to platí obzvlášť. Proč? Protože každý z nás má jiný typ těla. Víte jakou stavbu a kompozici neboli somatotyp má vaše tělo? V dnešním článku si shrneme 3 základní typy těla, které byste bezpodmínečně měli znát. Od toho už se pak člověk může snáz odpíchnout vstříc svým cílům.

Ektomorf
- člověk přirozeně štíhlý
- má nízké procento tuku
- má rychlý metabolismus → může jíst velké množství sacharidů
- snaží se nabrat svalovou hmotu → těžko ji nabírá
- předpoklady pro vytrvalostní sporty, skok vysoký, basketbal

Endomorf
- má sklony k nadváze 
- snaží se shodit tuk
- má pomalý metabolismus → musí více cvičit než ostatní
- musí si dávat pozor na množství sacharidů (z většího množství přibírá)
- předpoklady pro vzpírání, zápasy, vodní sporty
- dobrý potenciál pro nabírání svalů, ale také tuku 
- zvýšené riziko obezity, cukrovky a kardiovaskulárních chorob
- doporučuje se věnovat aerobní aktivitě

Mezomorf
- od přírody svalnatý, i když třeba nesportuje
- snaží se budovat/udržovat svaly
- udržuje si nízké procento tuku
- má rychlý metabolismus 
- předpoklady pro kulturistiku, sprinty, gymnastiku

Nenechte se ovšem zmýlit. Nemusíte být nutně pouze jedním z uvedených typů, můžeme být také kombinací. Je proto nesmírně důležité sledovat a experimentovat, abychom viděli, co na naše tělo funguje. Já osobně si myslím, že jsem endomorf v kombinaci s mezomorfem (i když kdo ví :)), protože když se cpu sacharidy, ihned přibírám. Odjakživa jsem sice relativně štíhlá, nicméně vím, že aby byly výsledky znát, musím dřít mnohem více než ostatní, stejně tak to platí i ve stravě, kde se musím hlídat, abych si udržela štíhlou postavu. Je to boj, ale sama teď na sobě vidím, že popouštět uzdu si nemohu až tak dovolit. Co se týče aktivity, tak je pravda, že se svou postavou (a hlavně ty nožiska, Kristýno!) bych z fleku mohla jít vzpírat. Jen ještě trochu těch sil by se hodilo. :))

Pokud byste se nemohli rozhodnout, který somatotyp je ten váš, můžete vyzkoušet následující test, ze kterého vám vzejde alespoň přibližný výsledek, od kterého se můžete odrazit. :))

Jaký typ/kombinace jste vy? :)) Jak s tím bojujete?

17 komentářů:

  1. Sama jsem si vydedukovala, že jsem taky kombinace endomorf a mezomorf, ale radši jsem si udělala ten test a ten mi řekl to samé :) je fakt, že musím víc dřít a každé zhřešení se projeví, takže se musím hodně hlídat :) jinak ale hezky napsáno, doposud jsem o tom moc nevěděla :)

    OdpovědětVymazat
  2. jednoznačne ektomorf, chudá a vysoká :D

    OdpovědětVymazat
  3. Ja si pamatuju, ze uz jako male se mi libilo porazet kluky v pace :D nevim, jestli jsem prvni nebo druhe, ale treti urcite, lidi se casto pozastavuji nad myma svalnatyma nohama. Ale ver, ze pro me to vyhra neni :/

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem si právě udělala ten test, protože podle popisků je naprosto nemožný zjistit jakej jsem typ. A vyšlo mi, že z jedné třetiny jsem každý ten typ... je to vůbec možný? :D Tedy abych byla přesná, endomorf a ektomorf z 38% a mezomorf z 25%. Ale přeci člověk nemůže být zárověň všemi typy, když si ty typy navzájem odporují (viz ektomorf a endomorf).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyšlo mi to úplně stejně :))

      Vymazat
    2. mě to vyšlo podobně
      ENDOMORPH: 25%
      MESOMORPH: 38%
      ECTOMORPH: 38%

      :)

      Vymazat
  5. Jsem vcelku stejný typ jako ty, takže soucítím s tebou :D :)
    Fit Maddie

    OdpovědětVymazat
  6. zajímavé, v testu mi vyšlo, že jsem skoro ve všech z 1/3 no :D I když já tohle nějak neřeším, prostě každý ví co může a co ne, co na něj funguje a tak.

    OdpovědětVymazat
  7. jsem klasicky endomorf, tezce s tim bojuju....

    OdpovědětVymazat
  8. test určite idem skúsiť :) ale zatiaľ som v tom že nieco mezi mezo a endo ;)

    OdpovědětVymazat
  9. Tak podle testu mi vyšel ektomorf, nezbývá než tomu věřit :D
    www.hooneysfit.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  10. To je fakt super článek Kriss. Zrovna v posledních dnech přemýšlím nad svojí postavou a co s ní.. Jsem spíše Ektomorf. I když mám dle BMI podváhu, vůbec to nevypadá a já si naopak přijdu že z těch špeků co mám nejdou vůbec udělat svaly... Jen na stehnech a lýtkách a to je to nejhorší :X!!!
    Blog ϐook of ϐeauty

    OdpovědětVymazat
  11. já jsem asi také nějaká kombinace, protože na mě nesedí vyloženě jen jeden typ :D

    http://gethealthyandfitwithus.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  12. Díky za článek, byl mi hodně užitečný. Díky testu jsem se dozvěděl, že jsem Mesomorph z 63%, Endomorph z 25% a Ectomorph ze 13%. No vlilo mi to novou krev do žil a půjdu toho využít. :)

    OdpovědětVymazat
  13. U mě to vypadá na jasnýho Mezomorfa :D

    OdpovědětVymazat
  14. Ale já jako endomorf právě díky skvělé tvorbě svalů taky můžu dělat kulturistiku přeci...
    Jo, copak nasvalit se, to je ok, ale dát dolů tuk ...to je peklo.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. :-)